Professional in het nieuws: Jan Müller

Jan Müller (1967) is algemeen directeur van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum. Hij op 1 oktober jl. gekozen tot de nieuwe president van FIAT/IFTA, de Internationale Federatie van Televisiearchieven. 

Hoe ben je president van FIAT/IFTA geworden?

Sinds 2010 maak ik deel uit van het bestuur van FIAT/IFTA. Na twee jaar leek het me goed om mijzelf kandidaat te stellen voor het presidentschap van deze koepel van internationale audiovisuele archieven. Tijdens de internationale conferentie in Londen werd ik verkozen.

Hoeveel tijd gaat deze functie kosten?

Gemiddeld zo’n vier uur per week, is mijn inschatting. Maar er zullen ook weken bij zijn dat er nauwelijks iets hoeft te worden gedaan, en weken waarin het een stuk drukker is. Zeker voor bestuursvergaderingen en in de aanloop naar de jaarlijkse conferentie.

Wat zijn de belangrijkste uitdagingen als het gaat om het bewaren van tv-archieven?

Er zijn televisiearchieven die nog bezig zijn om ervoor te zorgen dat hun banden, films, video’s goed bewaard blijven. Daar zijn ze al blij als de archieven zijn gedocumenteerd en het materiaal veilig en in goede omstandigheden is opgeborgen. Dat soort archieven vind je veelal in derdewereldlanden, maar ook nog wel in Oost-Europa en Latijns-Amerika. De uitdaging voor hen is om alles goed te kunnen conserveren. In de westerse wereld gaat het veel meer om het digitaliseren van grote hoeveelheden audiovisueel materiaal. En om het ontsluiten en beschikbaar stellen ervan na digitalisering, op een duurzame manier zodat ook volgende generaties er nog mee kunnen werken. ICT en R&D spelen hierbij een grote rol.

Wat heeft de Internationale Federatie van Televisiearchieven al bereikt?

De 35-jarige FIAT/IFTA is erin geslaagd een hechte community op te bouwen, met enkele honderden leden uit alle windstreken, elk met uiteenlopende behoeften en uiteenlopende doelstellingen. De federatie heeft een plek gecreëerd waar zowel moderne audiovisuele archieven als die van Beeld en Geluid, BBC, INA (Frankrijk) en RAI hun informatie en inspiratie halen en delen met archieven uit landen als Polen, Brazilië, Rusland, maar ook Madagascar, Sri Lanka en Singapore.

Welke studie heb je gedaan?

Na het atheneum ben ik in aan de HES in Amsterdam commerciële economie (heao-opleiding) gaan studeren. Andere opleidingen? Veel vakcursussen en -opleidingen aan internationale universiteiten als INSEAD en Harvard.

Je allereerste baan?

Bij FHV/BBDO, want ik wilde hoe dan ook in de reclame werken. Dat heb ik twintig jaar gedaan, voordat ik naar Beeld en Geluid ging.

Welk land heeft het beste audiovisuele archief?

Nederland, Beeld en Geluid dus. Hoewel ik ook altijd weer onder de indruk ben van wat het Institut National de l’Audiovisuel (INA) in Frankrijk en het televisiearchief van de Deense omroep DR doen. Verder ben ik jaloers op de schaalgrootte en – zo lijkt het – de onbeperkte financiële middelen van het Chinese CCTV.

Welke vakbladen zijn het belangrijkst voor je?

Ik lees alles. Nog altijd mijn oude vakblad Adformatie, maar ook Management Team, AV Insider, Contagious (over online en interactive marketing), Harvard Business Review, Broadcast Magazine, Sprout en het blad dat nooit mag verdwijnen: SpreekBuis. Daarnaast heel veel blogs en sites op het gebied van audiovisuele archivering.

Je favoriete site of weblog?

Google is mijn virtuele levenslijn, LinkedIn mijn elektronische netwerk en Twitter mijn connectie met interessante vakgenoten en inspirerende organisaties. Relevante blogs en artikelen haal ik in 99% van de gevallen uit deze drie sites.

Welk ebook las je het laatst?

VSV van Leon de Winter. Welk papieren boek las je het laatst? Wij zijn maar wij zijn niet geschift van Tim Krabbé.

Heeft het papieren boek nog toekomst?

Jazeker. Hoewel ik meer en meer via mijn iPad ben gaan lezen, mis ik het tastbare van een papieren boek nog altijd. En een mooie boekenkast vul je ook niet met ebooks. Maar dat zegt iemand die ermee is opgegroeid. Het papieren boek zal een volgende generatie waarschijnlijk niet meer overleven.

De beste elektronische uitgave?

Evernote en iTunes.

Je favoriete vrijetijdsbesteding?

Met mijn zoons naar de sportvelden op zaterdag en zelf met jongens waar ik al sinds mijn twaalfde mee samen speel, op vrijdagavond zaalvoetballen. Daarnaast regelmatig spelen met iTunes en iPhoto.

Wat had je willen zijn als je geen erfgoedprofessional was geworden?

Schrijver of architect.

Deze bijdrage komt uit IP nr. 11 / 2012. Het gehele nummer kun je hier lezen