Amerikaanse UB’s en uitgevers promoten hun boeken op Pinterest

Gemakkelijk deelbaar beeldmateriaal spreekt jongere doelgroepen aan.

Pinterest, een social media-site voor plaatjes, wordt steeds populairder onder Amerikaanse universiteitsbibliotheken en academische uitgevers. Ze gebruiken Pinterest om onder meer nieuwe boeken, lezingen en interviews met auteurs onder de aandacht van studenten en andere gebruikers te brengen. UB’s gebruiken Pinterest ook om bijzondere collecties en tentoonstellingen te promoten. Pinterest is sterk visueel georiënteerd en gericht op het snel en eenvoudig delen van beeldmateriaal. De relatief jonge plaatjessite is erg geliefd onder scholieren en studenten. Door deel te nemen aan Pinterest hopen UB’s en uitgevers deze doelgroepen voor zich te winnen.

De plaatjes op Pinterest zijn niet alleen deelbaar via andere social media-sites zoals Facebook en Twitter. Ze zijn ook aanklikbaar en leiden naar de sites en catalogi van uitgevers en bibliotheken. Daar kunnen boeken direct gekocht of gereserveerd worden.

Overzicht van academische uitgevers op Pinterest: bit.ly/XXybHq

Deze bijdrage komt uit IP nr. 11 / 2012. Het gehele nummer kun je hier lezen