Professional in het nieuws: Ditmer Weertman

Ditmer Weertman (1964) is sinds kort conservator Muziekcollecties bij Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam. Daarvoor werkte hij bij het inmiddels opgeheven Muziek Centrum Nederland. De MCN-collecties worden nu beheerd door Bijzondere Collecties.

Ben je bij Bijzondere Collecties verantwoordelijk voor dezelfde collecties als bij het Muziek Centrum Nederland?

Ja en nee. Ik ben officieel aangesteld vanwege mijn specialiteit jazz en geïmproviseerde muziek. Hierdoor ben ik vooral verantwoordelijk voor de jazzcollectie van het Muziek Centrum Nederland (MCN). Bij Bijzondere Collecties (BC) is een nieuw team Podiumkunsten ingericht, waar onder meer twee collega’s van het voormalige Theater Instituut deel van uit maken en een collega die gespecialiseerd is in gecomponeerde muziek. Hoe de teamverdeling er precies uit gaat zien, wordt nog uitgewerkt. Op dit moment ben ik het aanspreekpunt voor alle MCN-collecties.

Zijn er meer collega’s die een baan bij BC of elders hebben gekregen?

Nog een andere collega van de ‘mediatheek’ van het MCN heeft een baan gekregen die direct voortvloeide uit zijn werk. Bij Beeld en Geluid is hij mede verantwoordelijk voor de continuering van de Muziekencyclopedie. Verder zijn drie collega’s op vrijwillige basis doorgegaan bij het Nederlands Jazz Archief (NJA). Het doel van het NJA is om samen met Bijzondere Collecties verschillende activiteiten van het Jazzarchief voort te zetten: tijdschrift en uitgaven (cd, internet). Via fondsenwerving hopen ze uiteindelijk ook zichzelf te kunnen betalen.

Het grootste verschil tussen BC en MCN?

Het MCN was een ondersteunende muziekinstelling. De mediatheek was er een relatief klein onderdeel van, ondanks dat de collectie veel ruimte in beslag nam… Het MCN heeft slechts vier jaar bestaan en was derhalve heel nieuw. Daarentegen is BC een ‘echte’ bibliotheek. Zij heeft, als onderdeel van de Universiteitsbibliotheek Amsterdam, een heel lange historie, met ook veel historische collecties. En veel meer expertise op het gebied van collectie en bibliotheek.

Welke opleiding heb je gedaan?

Ik heb de Frederik Muller Akademie (FMA, Bibliotheek en Documentaire Informatie BDI) in Amsterdam gevolgd. Verder staat op mijn opleidingenlijstje de Lerarenopleiding Nederlands en Maatschappijleer op de VLVU (nu Hogeschool Holland).

Je allereerste baan?

Na de FMA ben ik als documentalist gaan werken bij Greenpeace Nederland.

Welke vakbladen zijn het belangrijkst voor je?

InformatieProfessional en Archievenblad. En voor jazz: Nederlands Jazzbulletin, Doktor Jazz en Jazzism.

Je favoriete site?

Allmusic.com gebruik ik het meest als naslagwerk voor veel muziekvragen. De site biedt goede biografieën en een helder overzicht van de verschillende genres en subgenres. Ook een favoriet is de Nederlandse tegenhanger ervan: Muziekencyclopedie.nl. Verder werp ik in mijn vrije tijd graag een blik op Expectingrain.com, waar nieuws over Bob Dylan wordt gebundeld. De site biedt een fascinerende, ‘Bob-achtige’ kijk op de wereld.

Welk ebook las je het laatst?

Ik geef de voorkeur aan een ‘echt’ boek, met band, bladspiegel en fraaie opmaak. Het gevoel dat een ebook oproept, haalt het niet bij het lezen van bijvoorbeeld een gebonden boek van Van Oorschot.

Welk papieren boek las je het laatst?

Na het overlijden van Bernlef heb ik zijn Meeuwen herlezen. Heeft het papieren boek nog toekomst? Boeken maken is een vak. En dat blijft bestaan, is mijn overtuiging. Net zoals er nu ook nog lp’s verschijnen.

En welke elektronische publicatie las je het laatst?

Reasoned decision of the united states anti-doping agency on disqualification and ineligibility, het rapport van de USADA over Lance Armstrongs dopinggebruik.

De beste app?

Ik bezit smartphone noch tablet.

Je favoriete vrijetijdsbesteding?

Saxofoon en klarinet spelen. En op de bank met een goed boek of op tv een mooie documentaire kijken.

Wat had je willen zijn als…?

Boekbinder of restaurateur. Het lijkt me heerlijk om een ambacht machtig te zijn.

Deze bijdrage komt uit IP nr. 2 / 2013. Het gehele nummer kun je hier lezen