Professional in het nieuws: Erwin Blom

Erwin Blom (1961) is mede-eigenaar van het interactief uitgeefplatform Fast Moving Targets. Daarvoor was hij Hoofd afdeling Digitaal bij de VPRO. ‘We combineren elementen van een omroep en een uitgever op een eigentijdse manier.’

Wat is Fast Moving Targets?

Fast Moving Targets is een crossmediaal platform over innovatie op het gebied van media, communicatie en technologie. We signaleren trends, leggen de impact uit en geven mensen handvatten om de ontwikkelingen in eigen praktijk toe te passen. We doen dat onder andere met een website, talkshows, events en met uitgaven als epubs en boeken. We combineren elementen van een omroep en een uitgever op een eigentijdse manier.

Wat zijn je ervaringen na twee jaar?

Dat alles langer duurt dan je denkt, dat alles moeilijker gaat dan je hoopt, maar dat de reacties enorm goed zijn en de geldstromen beginnen te lopen. Het is prachtig om te zien hoe het technisch eenvoudig is geworden om hoogwaardige kwaliteit video te maken en distribueren, om on demand goede kwaliteit boeken te kunnen printen, om een publiek te vinden en te binden. We zien en voelen dat dit een goede richting is met veel potentie.

Hoe ziet de uitgever of omroep van de toekomst eruit?

Die kan natuurlijk heel veel vormen aannemen. Wij pakken een onderwerp dat wij belangrijk vinden bij de horens. Een trend die speelt en die impact gaat hebben. Rondom zo’n onderwerp proberen we een community te creëren van mensen die daar kijk op hebben en die er interesse in hebben. Gezamenlijk kennisdelen en visies uitwisselen. Gedurende een bepaalde periode maken we een mediamix waarmee we over het onderwerp berichten. Een blog waarop we actuele onderwerpen signaleren en combineren met diepgang in interviews en columns. Daarnaast maken we videoprogramma’s waarin ontwikkelingen besproken worden. Het geheel mondt uit in producten: van documentaire tot boek, van event tot cursus. Voor mij is het community-aspect heel erg belangrijk. Deskundigen mengen zich in het onderwerp, maar mensen die weer goed zijn in verhalen vertellen maken de eindproducten.

Zijn er parallellen met bibliotheek-, informatie- en erfgoedsector?

Rondom ieder terrein waarop mensen iets gemeen hebben, een gezamenlijk belang of interesse kun je op deze manier werken, is mijn overtuiging.

Valt er met de ‘gratiseconomie’ nog geld als uitgever of omroep te verdienen?

Wij hebben een aantal geldstromen: 1. sponsors voor de site en voor programma’s, 2. verkoop van boeken, 3. betaalde bijeenkomsten met goede sprekers en 4. onze members die een tientje per maand betalen. Daar gaan nog online cursussen bijkomen. En afgeleiden als spreekbeurten. Geld verdienen kan absoluut.

Samen met je collega Roeland Stekelenburg interview je vanuit een mobiele tv-studio een heel brede groep mensen? Hoe bepaal je wie je gaat interviewen?

We hebben brede ervaring en kennis op dit gebied en een groot netwerk. Daar putten we uit. En we vragen anderen suggesties om niet alleen in onze eigen vijver te vissen.

Welke studie heb je gedaan?

School voor Journalistiek in Utrecht.

Je allereerste baan?

Redacteur Diemer Courant. Mooie leerschool. In mijn eentje wekelijks een krant over Diemen vullen.

Welke tijdschriften zijn het belangrijkst voor je?

New Musical Express (muziek), Wired (technologie).

Wat is je favoriete site?

Op dit moment Launch.co omdat het op een nieuwe manier met nieuws omgaat. Het is een aggregator en curator die met korte berichten naar de originelen verwijst, maar dat goed doet. Bijzonder is dat de initiatiefnemer, Jason Calacanis, zichzelf openlijk in de discussie op de site mengt. Hij zegt in een reactie op een bericht dat de redactie iets meer moet uitleggen, of dat ze een andere aanpak moeten voorstaan. Transparante nieuwsjournalistiek.

Wat zou je doen als het internet niet was ontstaan?

Dan was ik nu gewoon lekker journalist bij een krant, tijdschrift of omroep geweest. Maar was ik nu geboren, dan werd ik programmeur.

Deze bijdrage komt uit IP nr. 5 / 2013. Het gehele nummer kun je hier lezen