Jonge Amerikaanse werknemers met een academische opleiding gebruiken Google en vergeten collega’s te raadplegen als ze informatie zoeken.
Pas afgestudeerden missen vaardigheden om relevante informatie te achterhalen die ze nodig hebben voor hun werk. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Learning Curve: How College Graduates Solve Information Problems Once They Join the Workplace’ van Alison J. Head van de University of Washington’s Information School.
De onderzoekers interviewden 33 afgestudeerden van Harvard University, University of Texas, University of Puget Sound en Santa Rosa Junior College en 23 werkgevers, waaronder Smithsonian Institution, Microsoft, Marriott International en KPMG. Bijna driekwart van de afgestudeerde deelnemers had een fulltime baan.
Informatie zoeken, evalueren en gebruiken was voor bijna alle deelnemers een belangrijk onderdeel van hun functie. De meeste afgestudeerden zeiden in de interviews dat ze vaak de eerste treffer op Google gebruikten.
Hun werkgevers hebben echter andere verwachtingen. Zij zijn op zoek naar afgestudeerde werknemers die uitgebreid zoeken op internet en ook beschikbare informatie op de werkvloer gebruiken. Ze verwachten dat de werknemers ook met collega’s praten als ze op zoek zijn naar informatie. Die sociale kant van informatie zoeken ontbreekt bijna volledig bij pas afgestudeerden, zeggen werkgevers.
Volgens onderzoeker Head moeten opleidingen studenten ook voorbereiden op het sociale aspect van het achterhalen van informatie. Studenten moeten leren welke communicatiekanalen ze kunnen inzetten als ze informatie zoeken. Ze moeten in staat zijn om zowel collega’s vragen te stellen als om via sociale media deskundigen te benaderen.
Onderzoek tiny.cc/rxjp1w
Deze bijdrage komt uit IP nr. 6/ 2013. Het gehele nummer kun je hier lezen