Door: Edwin Mijnsbergen
Sinds Apple iBeacon in het najaar van 2013 introduceerde als onderdeel van het besturingssysteem iOS 7 duiken de technologie en de toepassingen ervan voortdurend op in het nieuws. Dat roept de vraag op wat je nu precies kunt met dit ‘persoonlijke baken’.
iBeacon is de merk- en verzamelnaam voor zendertjes die met behulp van Bluetooth-technologie de aanwezigheid van smartphones en andere apparatuur in de omgeving kunnen herkennen. De technologie stelt apparaten die daar geschikt voor zijn in staat bepaalde acties uit te voeren zodra ze in de buurt zijn van het zendertje. Dit product van Apple is een alternatief voor Near-Field-Communication (NFC), dat in steeds meer smartphones wordt ingebouwd, met als belangrijk verschil dat iBeacon een grotere afstand kan overbruggen (tot 50 meter).
Er zijn talloze toepassingen denkbaar voor de technologie. Behalve het sturen van pushberichten naar klanten en bezoekers kun je ook denken aan betalingen (Apple heeft er inmiddels patent op aangevraagd) of aan indoor navigatie. Anders dan de naam doet vermoeden is iBeacon niet alleen beschikbaar voor iOS van Apple; ook recente versies van Android zijn geschikt voor deze techniek.
De website Buzzfeed kwam eerder deze maand met een paniekverhaal over honderden iBeacons die heimelijk zouden zijn geïnstalleerd in de stad New York, om gerichte advertenties op gebruikers af te kunnen sturen. Dat verhaal veroorzaakte de nodige ophef bij burgers en stadsbestuur, ook nog toen andere media de berichtgeving nuanceerden.
Dichter bij huis worden iBeacons ook steeds vaker ingezet. Begin oktober meldde het bedrijf Snakeware uit Sneek dat ondernemers in Leeuwarden een grootschalige proef starten met iBeacon, om gericht aanbiedingen te kunnen versturen naar winkelende passanten. Denk aan een reclame voor een goedkope paraplu, op een moment dat het regent. En uit de kunst- en erfgoedsector: in april besteedde IP aandacht aan een primeur van het Groninger Museum, dat iBeacons inzette tijdens de tentoonstelling De Collectie. Bezoekers kregen de hoogtepunten uit bepaalde zalen te zien zodra zij met hun iPhone of iPad in de buurt kwamen, in de vorm van audio- en videofragmenten, of tekstuele achtergrondinformatie.
De vraag is of iBeacons ook aan zullen slaan bij het grote publiek. Een paar jaar geleden las je overal over QR-codes, maar dat concept is nooit echt aangeslagen, wellicht omdat het niet laagdrempelig genoeg was. Het gebruiksgemak van iBeacons is echter veel groter. Als je een site als ibeacon-retail.nl volgt besef je: de beacons hebben meer potentie en nu al meer draagvlak. Daarmee zijn ze toch op z’n minst veelbelovend.
Deze bijdrage komt uit IP nr. 8 / 2014. Het gehele nummer kun je hier lezen