Al is Google synoniem voor zoeken geworden, toch heeft bijna elke website ook nog zijn eigen zoekvenster. Het is alleen de vraag hoe goed je daarmee kunt zoeken en hoe het zich verhoudt tot het doorzoeken van zo’n site met Google. De komende maanden gaat Eric Sieverts dat bij allerlei sites uitzoeken.
Door: Eric Sieverts
Dat restaurantbeoordelingssite IENS een veelgebruikt hulpmiddel is om restaurants uit te kiezen, blijkt wel uit het recente nieuws van de overname door TripAdvisor. Uiteraard staat zoeken centraal als je uit ‘alle restaurants van Nederland’ moet kunnen kiezen. Standaard kun je alleen zoeken op plaatsnamen, buurten van grote steden (zonder dat er een lijstje is welke buurten men onderscheidt), keukens (dus soorten eten) en namen van restaurants. Daarbij hoef je niet aan te geven welk zoekwoord een plaatsnaam of een keuken is.
Standaard worden die zoekwoorden met AND gecombineerd. En standaard blijkt getrunceerd te worden, want ‘Artis’ levert niet alleen restaurants in die buurt op, maar ook eentje met Artisti in de naam. Op andere woorden uit beschrijvingen of recencies kun je niet zoeken. Om dat restaurant met die ‘Venetiaanse chef’ te vinden of waar ze ‘Saltimbocca’ op het menu hebben, zul je dus iets anders moeten verzinnen. Ook zijn geen verdere Booleaanse combinaties (OR/NOT) mogelijk en ook geen ‘exacte phrases’.
Filters
Verkregen zoekresultaten kun je wel filteren op basis van in de linkerkantlijn getoonde ‘facetten’. Het is een echte ‘parametric search’ die vooraf laat zien hoeveel restaurants je na filtering zult overhouden. Dat filteren kan op veel meer eigenschappen dan waarop je kunt zoeken, zoals openingsdagen, of de zaak open is voor diner, lunch of ontbijt, dat er recencies moeten zijn, enzovoort.
Sommige filters zitten nogal verstopt. Pas onder ‘Meer filters’ en ‘Faciliteiten’ vind je filters voor aanwezigheid van WiFi, afwezigheid van muziek of toelaten van honden. Niet elk filter blijkt goed te werken.
Bij (met een schuifje) filteren op beoordelingscijfer of prijsniveau, bleef er bij mij niets over, wat ik ook probeerde.
Een ander probleem is dat niet altijd alle relevante eigenschappen bekend blijken. Bij filteren op restaurants die diners bieden (wat ze waarschijnlijk bijna allemaal zullen doen), raak je vaak al driekwart kwijt, waarvan dat gegeven kennelijk niet geregistreerd is.
Waarop de presentatievolgorde van zoekresultaten gebaseerd is, wordt niet helemaal duidelijk. Wel grotendeels op de beoordelingscijfers, maar niet helemaal consequent.
Voor Saltimbocca naar Google
Kun je dit nu ook allemaal in Google vinden? Jazeker en soms nog wel beter. Met de extra zoekterm site:iens.nl zoekt Google alleen binnen de IENS-site. En daarmee kun je wel op alle tekst in recencies en beschrijvingen zoeken. Dus kun je wel vinden waar ze (waarschijnlijk) ‘Saltimbocca’ op het menu hebben staan, omdat bezoekers daar – al dan niet enthousiast – over geschreven hebben. Je kunt wel dat restaurant met die ‘Venetiaanse chef’ vinden. Je kunt wel restaurants uitsluiten waar het woord ‘teleurstelling’ in recencies voorkomt. Maar die heel gestructureerde parametrische inperkingen van IENS zelf mis je dan natuurlijk. En Googles full-text search geeft natuurlijk ook wat meer ruis.
IENS blijkt ook al aan semantische markup te doen, want in de zoekresultaten toont Google meteen al gestructureerd ‘ratings’ (sterretjes), plaats en buurt en prijsniveau van elk gevonden restaurant. Afhankelijk van wat je wilt is dus soms IENS’ eigen zoekfunctie en soms Google de beste keuze om een restaurant te vinden. Smakelijk eten allemaal.
URL | http//iens.nl |
---|---|
AND / OR / NOT / “” | nee |
Truncantie | automatisch |
Speciale zoekvelden | nee |
Advanced zoekscherm | nee |
Parametrische filters | ja (veel) |
Ook in Google | ja |
Semantische markup | ja |
Eric Sieverts is redacteur van IP en freelance docent en adviseur.
Deze bijdrage komt uit IP nr. 1 / 2015. Het gehele nummer kun je hier lezen