Kennisnet publiceert Wegwijzer digitale geletterdheid voor praktische ondersteuning op scholen

Kennisnet publiceert de Wegwijzer digitale geletterdheid waarmee het scholen in het po, vo en go een pedagogisch handvat wil geven om koers te houden in elke fase van de ontwikkeling van digitale geletterdheid binnen scholen.

De onlangs gepubliceerde conceptkerndoelen moeten de urgentie van digitale geletterdheid verhogen, zodat scholen concrete stappen kunnen zetten met de implementatie ervan. De Wegwijzer digitale geletterdheid volgt hiermee het Handboek digitale geletterdheid uit 2021 op.

Verschillende stadia van implementatie

Scholen bevinden zich momenteel in verschillende stadia van implementatie. De Wegwijzer digitale geletterdheid bestaat daarom uit drie delen: direct toepasbare stappen die scholen nu kunnen zetten, tips en adviezen voor de lange termijn, gericht op duurzame implementatie en verdieping en achtergrondinformatie voor wie zich verder wil ontwikkelen.

Pedagogische benadering

Kennisnet pleit voor een pedagogische benadering die richting geeft en scholen helpt om leerlingen te begeleiden tot volwassenheid in een wereld vol digitale technologie. Remco Pijpers, strategisch adviseur digitale geletterdheid en ethiek bij Kennisnet: ‘Met de wegwijzer laten we zien dat digitale geletterdheid verder gaat dan wat leerlingen moeten kennen en kunnen op digitaal gebied. Vanuit een pedagogische benadering vragen we ons af hoe we leerlingen kunnen begeleiden tot volwassenheid in een wereld vol digitale technologie. Hoe helpen we hen het vermogen te ontwikkelen bewust en betekenisvol om te gaan met de digitale invloeden die hen vormen?’