Studenten krijgen gratis digitaal nieuwsabonnement op titels DPG Media

DPG Media geeft alle studenten in Nederland tussen de 16 en 25 jaar een kosteloos digitaal abonnement op alle nieuwsmerken van het mediabedrijf. Met deze stap wil de uitgever van onder meer de Volkskrant, Trouw en AD de ‘nieuwskloof’ bij jongeren dichten en de mediawijsheid vergroten. 

Het is een reactie op de dalende interesse van jongeren in nieuwsplatforms die kwaliteitsnieuws brengen en de toenemende blootstelling aan desinformatie via sociale media. Het startsein is vandaag op het Mediacollege (mbo) in Amsterdam en op Hogeschool Windesheim (hbo) in Zwolle. Studenten gaan daar samen met hoofdredacties en wetenschappers in gesprek over hoe jongeren en journalistiek dichter bij elkaar kunnen worden gebracht.

Nepnieuws en feiten

Cijfers tonen aan dat jongeren steeds minder actief op zoek gaan naar nieuws. ‘Het gros van de jongeren komt voornamelijk met nieuws in contact via sociale media waar het bulkt van fake news en waarvan bewezen is dat jongeren deze moeilijk of niet kunnen onderscheiden van feiten’, stelt ceo Erik Roddenhof van DPG Media.

Volgens Roddenhof staan goed geïnformeerde jongeren sterker en kritischer in het leven en ontwikkelen ze meer democratische burgerzin. ‘We hopen met dit initiatief de drempel naar kwaliteitsjournalistiek weg te nemen door het nieuws kosteloos aan studenten aan te bieden.’

Alle nieuwsmedia

Studenten kunnen vanaf 14 oktober het gratis abonnement krijgen met hun studentenpas. Hoewel ze zich kosteloos op één nieuwstitel abonneren, krijgen ze digitale toegang tot alle nieuwsmedia van DPG Media. Alle elf landelijke en regionale nieuwsmedia worden hiermee opengesteld.

Dit zijn de Nederlandse landelijke en regionale kranten die studenten onbeperkt online kunnen lezen: de Volkskrant, Trouw, Het Parool, AD, Brabants Dagblad, ED, Tubantia, BN DeStem, PZC, De Stentor en De Gelderlander.