Informatiespecialist auteursrecht gezocht bij Universiteit Utrecht

Heb jij kennis van auteursrecht en informatievaardigheden? En wil je bijdragen aan onderwijs en onderzoek binnen de universiteit?

Wat ga je doen?

Als informatiespecialist auteursrecht en informatievoorziening heb je een inhoudelijke en adviserende rol binnen de Universiteit Utrecht (UU). Je geeft informatievaardigheidstrainingen en maakt onderdeel uit van het Auteursrechteninformatiepunt (AIP). Vanuit het AIP adviseer je de UU-gemeenschap over auteursrechtelijke aspecten binnen onderwijs en onderzoek. Je beantwoordt bijvoorbeeld vragen over welke materialen gebruikt mogen worden in het onderwijs en helpt collega’s bij vragen over openaccesslicenties of open leermaterialen. Je hebt een belangrijke rol in de dienstverlening aan docenten, studenten en collega’s van de Universiteitsbibliotheek Utrecht.

Je geeft onderwijs op het gebied van informatievaardigheden aan studenten van de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie (REBO). Je werkt binnen de afdeling Education Support van de Universiteitsbibliotheek; je denkt actief mee over het ontwikkelen van nieuwe onderwijsdiensten en kijkt met een kritisch oog naar het bestaande aanbod.

De rol is breed en afwisselend. Je:

  • ontwikkelt en verzorgt trainingen op het gebied van informatievaardigheden;
  • ondersteunt studenten en docenten bij het vinden en gebruiken van wetenschappelijke informatie;
  • adviseert onderzoekers, studenten en docenten over auteursrechtelijke vraagstukken;
  • versterkt de dienstverlening van de bibliotheek richting de faculteit REBO en de bredere UU-gemeenschap;
  • werkt mee aan het ontwikkelen van innovatieve digitale leermaterialen, zoals kennisclips, LibGuides en e-modules.

Je komt te werken bij de afdeling Education Support, bestaande uit elf collega’s. Binnen deze afdeling vorm je met vier collega’s het AIP-team. De sfeer binnen de afdeling is open, collegiaal en ondersteunend.

Wat breng je mee?

  • Een achtergrond in rechtsgeleerdheid en kennis van auteursrecht.
  • Sterke digitale vaardigheden.
  • Kennis van en/of affiniteit met onderzoek binnen één van de vakgebieden van de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie.
  • Ervaring in het overbrengen en delen van kennis en het enthousiasmeren van je publiek, zowel in groepen als individueel.
  • Uitstekende beheersing van het Nederlands (C1-niveau) en het Engels (B2-niveau).

Wat bieden wij?

  • Een vast dienstverband voor onbepaalde tijd.
  • Een werkweek van 32 tot 40 uur met een bruto maandsalaris van minimaal € 3.378 tot maximaal € 5.331 bij een fulltime dienstverband (schaal 10 van de cao Nederlandse Universiteiten).
  • 8% vakantiegeld en een eindejaarsuitkering van 8,3%.
  • Een pensioenregeling, gedeeltelijk doorbetaald ouderschapsverlof en flexibele arbeidsvoorwaarden op basis van de cao Nederlandse Universiteiten.

Naast de arbeidsvoorwaarden die zijn vastgelegd in de cao Nederlandse Universiteiten kent de Universiteit Utrecht een aantal eigen regelingen. Zo zijn er afspraken over professionele ontwikkeling, verlofregelingen en regelingen op het gebied van sport en cultuur, en krijg je korting op software en andere IT-producten. Ook geven we je de ruimte om je arbeidsvoorwaarden uit te breiden via het Keuzemodel Arbeidsvoorwaarden. Zo stimuleren we je graag om te blijven groeien. Kijk voor meer informatie op werken bij de Universiteit Utrecht.

Over ons

Een betere toekomst voor iedereen. Die ambitie motiveert onze wetenschappers bij hun toponderzoek en het geven van inspirerend onderwijs. Bij de Universiteit Utrecht werken diverse disciplines intensief samen aan maatschappelijk belangrijke thema’s. Onze focus ligt op Dynamics of Youth, Institutions for Open Societies, Life Sciences en Pathways to Sustainability. Sharing science, shaping tomorrow.

De Universitaire Bestuursdienst (UBD) werkt aan de geïntegreerde ondersteuning van het bestuur van de Universiteit Utrecht. Zeven directies ondersteunen het College van Bestuur bij het opstellen en uitvoeren van de jaarlijkse bestuursagenda, het vierjaarlijkse strategisch plan en het verlenen van diensten.

Als partner in de wetenschap stelt de Universiteitsbibliotheek Utrecht haar gebruikers in staat om te excelleren. Het juiste materiaal, op de juiste tijd, op de juiste plaats en op de juiste manier. De bibliotheek is altijd en overal online toegankelijk. Ze is een betrouwbare partner voor onderzoekers, docenten en studenten op het terrein van wetenschappelijke informatievoorziening. Wij zetten onze deskundigheid in om de wetenschappelijke communicatiecyclus voortdurend te verbeteren. Wij inspireren tot ontmoeting en kennisuitwisseling. Onze dienstverlening organiseren wij in nauwe samenwerking met andere partijen binnen en buiten de Universiteit Utrecht, waarbij wij de grenzen tussen disciplines overstijgen.

Meer informatie

Neem voor meer informatie contact op met Sven Raeymaekers via s.a.f.raeymaekers@uu.nl of (06) 43 60 43 73.

Voor deze vacature maken wij gebruik van objectief selecteren. Lees daarom aandachtig de sollicitatieprocedure die hieronder beschreven staat: een motivatiebrief is niet nodig; je wordt geselecteerd voor een gesprek op basis van je antwoorden op de vragen.

Sollicitatie

Als Universiteit Utrecht willen we een thuis zijn voor iedereen. We waarderen medewerkers met diverse achtergronden, perspectieven en identiteiten, onder andere op het gebied van culturele, religieuze of etnische achtergrond, gender, seksuele oriëntatie, functiebeperking of leeftijd. We streven naar een veilige en inclusieve omgeving waarin iedereen kan floreren en waaraan iedereen kan bijdragen.

Wij maken gebruik van objectief solliciteren om kansengelijkheid te vergroten. Bij het eerste deel van dit proces zijn jouw persoonlijke gegevens en cv niet zichtbaar. Pas na een eerste selectie op basis van inhoudelijke en competentiegerichte vragen worden deze gegevens aan het team gepresenteerd.

Heb je interesse om te solliciteren? Solliciteer dan via de sollicitatieknop. In het sollicitatieformulier vragen we je om de volgende vragen te beantwoorden:

  1. Waar en hoe heb je je kennis van (auteurs)recht opgedaan? Welke uitdagingen zie je in de toekomst, met name voor auteursrecht?
  2. Hoe draag jij je kennis over in een hoorcollege of instructie in een (eenmalige) workshop of college? Hanteer je daarbij specifieke technieken?
  3. Welke verwachtingen heb je bij deze functie, en bij het werken bij de Universiteitsbibliotheek? Wat spreekt je specifiek aan in deze functie?

Uiterlijk reageren op 7 september 2025.

Wij verzorgen zelf de werving voor deze vacature. Acquisitie wordt niet op prijs gesteld.