Google staat vanaf september geen politieke advertenties meer toe op zijn advertentieplatforms. Vanaf 10 oktober treedt de Europese Transparency and Targeting of Political Advertising-regulering (TTPA) in werking. Deze wet stelt verschillende beperkingen aan politieke advertenties.
Google vraagt adverteerders die campagnes plaatsen via de advertentieplatforms AdSense en AdMob momenteel of zij de intentie hebben om politieke advertenties te plaatsen. Antwoordt een adverteerder daar bevestigend op dan worden de beperkingen vanaf september automatisch toegepast.
Google liet vorig jaar al weten dat het zou stoppen met politieke advertenties. Door de nieuwe regulering zou het operationeel en juridische te ingewikkeld worden. Google vindt onder meer dat politieke advertenties te ruim worden gedefinieerd. Ook Meta liet al weten in het najaar geen politieke advertenties meer op zijn platforms in Europa toe te laten en wees eveneens op de complexiteit.
TTPA
Bij de inwerkingtreding van de TTPA mogen bedrijven persoonlijke data voor politieke advertenties alleen gebruiken als de gebruiker daar expliciet toestemming voor heeft gegeven. Ook is het niet toegestaan om data van minderjarigen te gebruiken. Verder mogen sponsors van buiten de EU drie maanden voor een verkiezing of referendum geen politieke advertenties tonen.