Sociale media minder dominant als belangrijkste nieuwsbron voor jongeren

Sociale media waren jarenlang de belangrijkste nieuwsbron van jongeren, maar dat aandeel daalt. In 2022 noemde 70 procent van de jongeren sociale media als belangrijkste nieuwsbron; in 2025 is dat aandeel flink gezakt naar 41 procent.

Dat blijkt uit een jongerenonderzoek van Mediahuis, Wayne Parker Kent en Mediatest onder drie leeftijdsgroepen: 15-21 jaar, 22-28 jaar en 29-35 jaar. Vooral jongeren tussen 15-21 jaar halen hun nieuws nog via platforms als Instagram (61 procent) en TikTok (22 procent). De opmars van onlinenieuwsplatforms is sterk: inmiddels noemt 34 procent dit als voornaamste bron. De NOS blijft het populairste nieuwsmerk (61 procent), gevolgd door Nu.nl. Nepnieuws blijft een zorg: 70 procent van de jongeren komt het wekelijks tegen.

WhatsApp is nog altijd het populairste socialemediaplatform (93 procent). Er is zelfs nog groei bij 29-35-jarigen mannen: van 79 naar 90 procent. Bij vrouwen is dat percentage gestegen van 91 naar 96 procent. Signal profiteert van de privacydiscussies rondom WhatsApp en verdubbelt in gebruik. Toch gebruikt slechts 8 procent deze app. Ook Telegram neemt toe: van 12 naar 19 procent.

TikTok groeit hard in populariteit: 60 procent van de jongeren gebruikt de app. Dat was vorig jaar 48 procent. Vooral jonge vrouwen tussen 15 en 21 jaar (81 procent) zijn fervente gebruikers. Ook onder de doelgroep 29-35 jaar stijgt TikTok in gebruik: van 28 naar 45 procent.

Schermtijd

De schermtijd stijgt licht naar gemiddeld 5,1 uur per dag. Jongeren van 15-21 jaar brengen de meeste tijd door op hun telefoon (5,5 uur). Wel daalt de tijd op sociale media van 4 naar 3,5 uur gemiddeld per dag. De manier waarop jongeren media consumeren is hybride: mobiel, laptop, tablet en tv worden moeiteloos door elkaar gebruikt. Korte content (zoals Reels en TikToks) wordt staand gekeken, langere video’s op het grote scherm. De jongeren staan ook open voor nieuwere vormen van mediagebruik als podcasts, audioboeken, livestreamshopping en branded content.

In totaal deden 2.755 jongeren mee aan het onderzoek.