Onderzoek: inzet van technologie in ouder-kindprogramma’s stimuleert geletterdheid

Ouder-kindprogramma’s waarin digitale hulpmiddelen worden ingezet kunnen een positieve bijdrage leveren aan de ontluikende geletterdheid van kinderen van nul tot zes jaar. Dat blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het biedt volgens Stichting Lezen nieuwe kansen voor ouders, onderwijsprofessionals en beleidsmakers.

Ouder-kindprogramma’s zijn gericht op het stimuleren van de taalvaardigheid van kinderen. Ouders leren tijdens dit soort programma’s om samen met hun kinderen taalspelletjes te doen, voor te lezen en gesprekken te voeren. In sommige programma’s worden daarbij ook digitale hulpmiddelen ingezet. Bijvoorbeeld online ouderbegeleiding, geanimeerde prentenboeken of interactieve applicaties die zich aanpassen aan het niveau van ouder en kind. 

Wetenschappers van de Erasmus Universiteit Rotterdam hebben met een meta-analyse van 25 studies in kaart gebracht wat de effecten zijn van de inzet van dit soort digitale hulpmiddelen.

Stichting Lezen publiceerde de resultaten van het onderzoek vrijdag tijdens de Media Ukkie Dagen 2025. Die stonden dit jaar in het teken van het thema ‘samen met media’.

Beter tekstbegrip

De toevoeging van technologie in ouder-kindprogramma’s heeft een klein, positief effect op de ontluikende geletterdheid van nul tot zesjarige kinderen, blijkt uit de resultaten. Met name woordenschat en narratief begrip gaan vooruit. De onderzoekers vonden geen effecten van de toevoeging van technologie op de hoeveelheid interactie tussen ouder en kind.

Technologie verbetert de ouder-kindinteractie niet, maar ondermijnt deze ook niet. Dit maakt digitale ouder-kindprogramma’s een interessante aanvulling op bestaande leesbevorderingsinitiatieven, zo luidt de conclusie.

Er is meer onderzoek nodig om met meer zekerheid te kunnen zeggen voor welke deelnemers technologiegebruik met name geschikt is. Roel van Steensel, hoogleraar Leesgedrag mede namens Stichting Lezen, werkt momenteel aan een studie naar de inzet van digitale prentenboeken in meertalige gezinnen.