HackShield, het spel waarmee kinderen spelenderwijs leren over internet en cybersecurity, had in 2024 175.000 nieuwe spelers. Een record, zo staat in de deze week gepubliceerde ‘impactreportage’.
HackShield leert kinderen door middel van gamification en storytelling spelenderwijs over online gevaren en hoe ze zich daartegen kunnen beschermen. Deze aanpak heeft niet alleen invloed op de kinderen zelf, maar ook op hun ouders en grootouders, die via hun jonge Cyber Agents bewuster worden van online risico’s.
Gastlessen
Door de steun van private partners zijn er daarnaast meer dan tweehonderd gastlessen gegeven op scholen. ‘Onze samenwerking met bedrijven en organisaties heeft ervoor gezorgd dat kinderen ook in de klas leren over cyberveiligheid’, zegt medeoprichter Emily Jacometti. ‘Door deze educatieve initiatieven worden kinderen al op jonge leeftijd getraind in hoe ze zich online kunnen beschermen. Dat draagt bij aan een veiliger internet voor iedereen.’
Daarnaast hebben gemeenten een essentiële rol gespeeld in de verspreiding van HackShield onder jonge internetgebruikers. Medeoprichter Tim Murck: ‘Gemeenten helpen ons om lokaal een verschil te maken. Door hun inzet kunnen we kinderen in het hele land bereiken en hen voorbereiden op een veilige digitale toekomst. Lokale initiatieven worden steeds vaker omarmd en kinderen worden gemotiveerd om hun kennis te delen met hun omgeving.’
In 2025 wil HackShield werken aan meer samenwerking tussen publieke en private partners, de samenwerkingen uitbreiden en meer gastlessen op scholen bieden. Ook kijkt HackShield naar een internationale stap.
Het rapport staat hier.