Bits of Freedom heeft de Big Brother Award toegewezen aan uitgeefconcern DPG Media. De expertjury van de organisatie voor digitale burgerrechten geeft die ‘prijs’ jaarlijks aan de grootste privacyschender. DPG Media krijgt de award voor het ‘dagelijks tracken en profileren van miljoenen nieuwsconsumenten’.
DPG Media, uitgever van kranten als AD en de Volkskrant, tijdschriften sites ontving de prijs op donderdagavond in Amsterdam.
‘Meest privacyonvriendelijke werkwijze’
Bits of Freedom vindt dat de manier waarop DPG Media aan advertentietracking doet niet door de beugel kunnen. De uitgever hanteert een cookiebeleid waarbij gebruikersgegevens via een eigen advertentienetwerk worden gedeeld. Zo hoopt DPG te kunnen concurreren met techbedrijven als Google en Facebook. ‘Dit advertentiemodel is de meest privacyonvriendelijke werkwijze’, zegt Nugah Shrestha van de expertjury. ‘Persoonlijke data wordt ingezet om meer advertenties te verkopen, waardoor het bedrijf haar winst kan maximaliseren. Welke gegevens van lezers worden verzameld of hoe die worden gebruikt, blijft onduidelijk.’
Omdat DPG Media zo groot is ligt de kans op misleiding en oneerlijke concurrentie op de loer, vindt de organisatie. ‘In een tijd waarin sociale media en desinformatie meer terrein winnen, zou DPG Media zorgvuldiger moeten omgaan met de gegevens van gebruikers.’
Publieksprijs
Bits of Freedom reikte de publieksprijs uit aan het ministerie van Financiën. Niet voor een specifieke maatregel, maar voor het algemene opstellen van wet- en regelgeving om witwassen en terrorisme te voorkomen. Dat leidt volgens Bits of Freedom indirect tot privacyschendingen en discriminatie bij bijvoorbeeld banken.