‘Humor en satire versterken klimaatboodschap’

Humor en satire kunnen helpen om de communicatie rond het klimaat positief te houden en milieubewustzijn aan te moedigen. Massih Zekavat, onderzoeker aan de Faculteit der Letteren van de Rijksuniversiteit Groningen, ziet dat dit beter werkt dan apocalyptische boodschappen over het milieu.

Zijn onderzoek omvat diverse milieugerelateerde uitingen in populaire media, waaronder The SimpsonsSouth Park, verschillende latenightshows, boeken en spotprenten. Humor, satire en komedie zijn hierin de gemene deler.

‘Humor is een middel om je uit te spreken tegen machtige landen en bedrijven. Of met andere woorden: om de waarheid op een vreedzame manier onder de aandacht te brengen bij degenen die aan de macht zijn.’

Overbrengen van informatie

Volgens de onderzoeker is het overbrengen van informatie een ander belangrijk element. ‘Onderzoek toont aan dat humor ervoor zorgt dat boodschappen beter worden onthouden en dat het de overtuigingskracht kan vergroten.’

Bij zijn onderzoek kijkt Zekavat niet alleen naar de individu. ‘Klimaatverandering is een wereldwijd probleem. Individuen kunnen daarin maar weinig betekenen vergeleken met bedrijven en beleidsmakers. Daarom is het belangrijk om juist deze groepen aan te spreken.’