De Hoge Raad der Nederlanden is de hoogste rechter op het gebied van civiel recht, strafrecht en belastingrecht. De Hoge Raad beoordeelt als cassatierechter of de rechter in vorige instantie het recht goed heeft uitgelegd en toegepast. De Hoge Raad heeft ook andere wettelijke instrumenten ter beantwoording van rechtsvragen. Zo draagt de Hoge Raad bij aan de rechtseenheid, de rechtsvorming en de rechtsbescherming.
De juridische taken van de Hoge Raad hebben een belangrijke maatschappelijke dimensie. De Hoge Raad is in de uitoefening van zijn taken dienstbaar aan het staatsbestel en de samenleving. Van de Hoge Raad maken naast de raad ook het parket en de directie bedrijfsvoering deel uit. De leden van het parket brengen rechtsgeleerde adviezen uit. Het parket is onafhankelijk en staat onder leiding van de procureur-generaal. De directie bedrijfsvoering is verantwoordelijk voor de organisatorische processen en personele ondersteuning binnen de Hoge Raad, waaronder de wetenschappelijke, juridische en administratieve ondersteuning van de leden van raad en parket en de organisatie van de in- en externe communicatie.
Functie-inhoud
Ben jij een expert in digitale informatiehuishouding en wil je bijdragen aan het borgen van hoogwaardig informatie- en gegevensbeheer? De Hoge Raad zoekt een (senior) adviseur digitale informatiehuishouding, die een cruciale rol speelt in het vormgeven en uitvoeren van het beleid rondom digitale informatie, documenten en gegevensbeheer. Hierin ben je verantwoordelijk voor het waarborgen van de naleving van de Archiefwet en Rijksbrede afspraken rondom archivering en openbare informatieverstrekking. Daarnaast geef je inzicht en advies over de naleving van privacywetgeving binnen de Hoge Raad.
Kerntaken
- Je adviseert over beleid, organisatie en uitvoering van digitaal informatiebeheer. Dit doe je op basis van zelfstandig onderzoek en rapportage, inhoudelijke analyse, inclusief het formuleren van oplossingsrichtingen en alternatieven.
- Je volgt nauwlettend en adviseert aangaande de externe ontwikkelingen op het gebied van de archiefwet- en regelgeving, best practices, kaders en ontwikkelingen.
- Je bereidt en begeleidt de besluitvorming over beleid, implementatie en archivering.
- Je waarborgt de kwaliteit door toezicht te houden, evaluaties uit te voeren en verbeteringen te initiëren.
- Je draagt bij aan projecten en bouwt netwerken op voor een duurzame informatiehuishouding.
- Je legt verantwoording af aan het hoofd Kenniscentrum over de kwaliteit en bruikbaarheid van je adviezen, beleid en bijdragen aan projecten. Daarnaast rapporteer je over het realiseren van de gemaakte afspraken met betrekking tot te leveren prestaties en de (in- en externe) afstemming met anderen, zoals het Departement, de Rechtspraak, het OM, de CDD, en binnen de bedrijfsvoering met ICT (A&I) en het programmateam.
Functie-eisen
Je beschikt over hbo/wo-werk- en denkniveau, bij voorkeur specialistische kennis van documentair informatiemanagement, systemen, processen en procedures.
Kennis en vaardigheden:
- Je hebt kennis van interne ICT-ontwikkelingen en bedrijfsvoering en begrijpt hoe deze samenhangen met departementale en Rijksbrede ontwikkelingen binnen jouw aandachtsgebied en daarmee samenhangende bedrijfsvoeringsgebieden.
- Je kunt projecten effectief organiseren, begeleiden en succesvol afronden.
- Je herkent problemen op tijd en weet hier op de juiste manier op te reageren.
- Je bent in staat om bijeenkomsten te plannen en te begeleiden.
- Je schrijft heldere rapportages en geeft onderbouwende adviezen.
Specifieke competenties die onder meer behoren bij deze functie zijn:
- Politiek-bestuurlijke sensitiviteit
- Analyserend vermogen
- Schrijfvaardigheid
- Samenwerken
- Plannen en organiseren
Stafunit Kenniscentrum
Het Kenniscentrum houdt zich bezig met onderzoek, advisering, kennisstrategie, innovatie, kennisvisie, en regie en beheer van de benodigde informatie en kennis. In nauwe samenwerking met raad en parket wordt er onderzoek verricht en worden informatie, data en kennis verzameld, ontsloten en beschikbaar gesteld ten behoeve van het primaire proces van de Hoge Raad en de omgeving van de Hoge Raad-organisatie. Het Kenniscentrum vervult tevens een rol in de informatievoorziening aan de directie bedrijfsvoering.
Salarisomschrijving
Inschaling bij aanstelling is afhankelijk van opleiding en ervaring, met een maximum van € 6.110 bruto per maand in schaal 11 bij een 36-urige werkweek. Naast het salaris ontvang je een Individueel Keuzebudget (IKB). Het IKB bestaat uit geld (16,50% van je bruto jaarsalaris) en tijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van je maandinkomen te laten uitbetalen wanneer jij dat wenst. Ook kun je dit budget omzetten in verlof en andersom, of besteden aan fiscaalvriendelijke doelen. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer verschillende studiefaciliteiten, bedrijfsfitness, volledige vergoeding van je ov-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof.
Bijzonderheden
- Om een nog beter (of aanvullend) beeld van jouw ervaring, kennis en competenties te krijgen kan het zijn dat we openbare informatie van je op internet (zoals LinkedIn) raadplegen.
- Bij indiensttreding vragen wij je een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) in te leveren.
- Na de sluitingsdatum zal deze vacaturetekst niet meer online zichtbaar zijn. Om te voorkomen dat je de tekst moet opvragen, vragen we je de vacaturetekst te downloaden en te bewaren.
Informatie
Voor inlichtingen over de functie kun je contact opnemen met Theo van Bergen, hoofd Kenniscentrum: telefoonnummer 06-54 74 75 24. Voor informatie over de sollicitatieprocedure kun je terecht bij Anne-Claire Hijstek, adviseur P&O: telefoonnummer 070-361 13 92.
Voor meer informatie over de Hoge Raad kijk op de website hogeraad.nl.
Sollicitatie
Je schriftelijke sollicitatie met cv kun je tot 13 januari 2025 sturen naar vacature@hogeraad.nl, onder vermelding van ‘adviseur digitale informatiehuishouding en processen’. Je motivatiebrief kun je richten aan de directeur bedrijfsvoering. Solliciteren kan ook via deze link.
De sollicitatiegesprekken worden gevoerd op 23 januari.
Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.