Bewustwordingscampagne rond digitale nalatenschap ‘Data na de dood’

De Alliantie Digitaal Samenleven is de campagne ‘Data na de dood’ begonnen. Doel is om Nederlanders bewust te maken van wat zij online achterlaten na overlijden.

De meeste Nederlanders zijn niet bezig met hun digitale nalatenschap, meldt de Alliantie: 85 procent heeft dit niet op orde en 70 procent heeft er nog nooit van gehoord. Wat gebeurt er met alle appjes, mails, foto’s en sociale media als je doodgaat? Wie heeft toegang? Moet alles worden verwijderd of mogen mensen het inzien? En zo ja, wie?

Als mensen dit niet bespreken of duidelijk maken, komen de vragen bij nabestaanden te liggen. Dat is een complexe zoektocht. Doe je niets, dan staat alles voor altijd online en ligt identiteitsfraude op de loer.

‘We weten dat een op de drie nabestaanden het niet (volledig) lukt om een digitale nalatenschap af te wikkelen. Als je het niet regelt, kan dat je nabestaanden in onmogelijke situaties brengen’, zegt Femke Hammer van de Alliantie Digitaal Samenleven.

Bonnie

In de campagne speelt muziek een centrale rol. Thijs Boontjes heeft speciaal voor deze gelegenheid het lied ‘Bonnie’ geschreven. In het lied wordt het leven gevierd, maar worden ook de pijnlijke gevolgen van een niet-geregelde digitale nalatenschap duidelijk. Op www.datanadedood.nu staat informatie over het regelen van de digitale nalatenschap.