Gemeente Ede zoekt strategisch adviseur informatiebeheer en recordmanagement

Als strategisch adviseur informatiebeheer en recordmanagement kom je te werken in een dynamische omgeving waar we de ambitie hebben om onze ondersteunende dienstverlening op het gebied van informatievoorziening naar een hoger niveau te tillen. Wij zijn op zoek naar een ervaren professional die ons kan helpen bij deze belangrijke stap. Een veelzijdige en afwisselende rol die zowel strategisch denkwerk als praktische uitvoering combineert, met een sterke focus op het continu optimaliseren van de informatiehuishouding.

Jij bent de drijvende kracht achter de ontwikkeling en implementatie van onze informatiebeheerstrategie. Je vertaalt complexe informatiebehoeften naar concrete oplossingen en zorgt ervoor dat onze informatiehuishouding optimaal ondersteunt aan de bedrijfsdoelstellingen. Van creatie tot vernietiging, als adviseur ben je verantwoordelijk voor het gehele traject. Zo geef je gemeente Ede nóg meer smaak. En daar ben je trots op, want je draagt echt iets bij aan onze hele gemeente met meer dan 120.000 inwoners. Voor 32-36 uur per week ben je als doelgerichte strategisch adviseur informatiebeheer en recordmanagement verantwoordelijk voor:

  • Visie ontwikkelen: je ontwikkelt een toekomstgerichte visie op informatiebeheer die aansluit bij de strategische doelen van de organisatie.
  • Verandering leiden: je bent de drijvende kracht achter de verandering van een traditionele focus op verzamelen, bewaren en vernietigen naar een proactieve benadering van de gehele levenscyclus van informatie.
  • Beleid maken: je vertaalt complexe wet- en regelgeving naar praktische richtlijnen en procedures.
  • Samenwerken: je werkt nauw samen met diverse stakeholders, zoals proceseigenaren, I-adviseurs, procesmanagers en architecten.
  • Innovatie stimuleren: je introduceert nieuwe technologieën en werkwijzen om de informatiehuishouding te optimaliseren.

Wie zijn wij

Ede is veelzijdig: wonen, werken en recreëren kent in Ede vele smaken. Van het levendige centrum in de stad Ede tot het gevarieerde buitengebied en de natuur van de Veluwe. Een groot gebied met dorpen en stad. We kijken hoe we inwoners verder helpen door goed te luisteren. En geven duidelijk aan wat we te bieden hebben. Wist je dat we bij onze gemeente de nadruk op voedsel en gezondheid leggen? Tegelijkertijd focussen we met zo’n duizend collega’s op andere belangrijke zaken. Denk aan het zorgen voor voldoende betaalbare woningen en leefbare wijken en dorpen. Voor iedereen, want iedereen is welkom. Onze samenleving en omgeving zijn continu in ontwikkeling, wij bewegen mee en kijken vooruit. Dat maakt ons wendbaar en weerbaar.

De gemeente Ede zet in op diversiteit. Niet alleen op het gebied van geslacht, afkomst, geaardheid of leeftijd, ook op het gebied van talenten, kennis en vaardigheden. We geloven dat deze diversiteit ons in staat stelt onze maatschappelijke opgaven en uitdagingen aan te gaan. We werken daarom aan een cultuur waarin iedereen zich betrokken voelt.

Benieuwd wat Ede allemaal te bieden heeft? Bekijk de video en onze website: werkenbijede.nl.

Proef de sfeer

Welkom bij de afdeling Informatiebeheer & Archief, circa 22 experts die gezamenlijk instaan voor het ordenen van de informatiehuishouding en het behoud van de archieven en collecties. Hier ligt onze eerste taak met de meeste impact. Informatiebeheer en archieven zijn onmisbaar voor een goede bedrijfsvoering van de gemeente, de bewijszoekende burger en vanuit cultuur-historisch perspectief. Daarnaast beheert en bewaart het gemeentearchief een collectie archieven van verenigingen, kerken en particulieren uit de regio en stelt deze ter beschikking aan het publiek via de studiezaal en het digitale archief. Onze afdeling is een belangrijke speler in interne en externe ontwikkelingen. Denk aan digitaal en zaakgericht werken, e-depot en vraagstukken op het gebied van openbaarheid, Woo, privacy, hergebruik en auteursrechten. Extra bijzonder is dat bij het gemeentearchief dagelijks vrijwilligers werkzaam zijn om archieven blijvend beschikbaar te maken.

Doordat het team diverse taken heeft, is het opgesplitst in drie kleinere teams. Gezamenlijk zijn we verantwoordelijk voor: recordmanagement, informatiebeheer, acquisitie, archief- en depotbeheer, dienstverlening (alle publieksgerichte taken), (erfgoed)educatie, beheer van de gemeentelijke kunstcollectie, toezicht & inspectie en behoud werkzaamheden. De afdeling is volop in beweging om te kunnen aansluiten bij de actuele ontwikkelingen op het vakgebied en binnen de organisatie. Vertrouwen is de basis om met elkaar in gesprek te gaan. Zelfs of juist wanneer we verschillen. Wij werken hard, doen dat samen, in een betrokken en informele sfeer. Wat ons samenbrengt is onze wil om verwachtingen te overtreffen en het streven naar een optimale dienstverlening door de continuïteit, integriteit en vertrouwelijkheid op hoog niveau te borgen. Zeker als het gaat over het aandeel dat wij als afdeling leveren voor de hele gemeente.

Dit breng je mee

Je bent het best te beschrijven als proactief en een verbinder. En om het af te maken ben je doelgericht en analytisch sterk.
Je vervult een actieve rol als verbindende schakel tussen operationeel, tactisch en strategisch niveau binnen de organisatie. Je blinkt uit in het overbruggen van de kloof tussen beleid en uitvoering, waarbij je complexe vraagstukken vanuit verschillende perspectieven benadert en draagvlak creëert voor je visies. Je neemt het voortouw bij het ontwikkelen van beleid en weet relevante wetgeving te vertalen naar praktische uitvoering. Je fungeert als verbindende factor tussen verschillende afdelingen en niveaus binnen de organisatie, en je zorgt voor een nauwe samenwerking met collega’s en andere organisatieonderdelen. Je weet problemen goed te analyseren en risico’s en kansen te signaleren, en je doet waar nodig verbetervoorstellen.
Bovenal ben je een pragmatische doener die voldoening haalt uit het behalen van concrete resultaten. Zo heb je een duidelijk doel voor ogen: het realiseren van een transparante informatiehuishouding die voldoet aan wettelijke normen en bijdraagt aan de doelstellingen van de organisatie. Kortom, een echte inspiratiebron als strategisch adviseur informatiebeheer en recordmanagement. Daarnaast heb je:

  • Hbo-werk- en denkniveau.
  • Je hebt aantoonbare ervaring in een soortgelijke functie en bent bekend met de laatste ontwikkelingen op het gebied van informatiebeheer of informatiemanagement.
  • Je hebt een sterke visie op de toekomst van informatiebeheer en kunt complexe vraagstukken vertalen naar concrete acties.
  • Je bent een inspirerende leider die anderen kan motiveren en kan meenemen in veranderingsprocessen.
  • Je kunt complexe materie op een begrijpelijke manier uitleggen aan verschillende doelgroepen.
  • Je bent in staat om grote hoeveelheden informatie te analyseren en daar conclusies uit te trekken.
  • Kennis van wet- en regelgeving, met name de Archiefwet, is essentieel.

Wat bieden wij

Voor al jouw inzet mag je rekenen op een beloning. Als strategisch adviseur informatiebeheer en recordmanagement krijg je op basis van een 36-urige werkweek:

  • Een bruto maandsalaris tot maximaal € 6.072, schaal 11. Inschaling vindt plaats op basis van opleiding en ervaring.
  • Een dienstverband van twaalf maanden. Werkt het? Dan bieden we je graag een vast dienstverband.
  • Een individueel keuzebudget van 17,05%. Te gebruiken voor bijvoorbeeld je eigen ontwikkeling, een eindejaarsuitkering, reiskostenvergoeding, een fietsregeling, extra vakantiegeld of verlofdagen.
  • Persoonlijke ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden dankzij ons collectieve aanbod aan opleidingen.
  • De vrijheid om thuiswerken en op kantoor werken af te wisselen.
  • Thuiswerkfaciliteiten, zoals ICT-middelen en een thuiswerkvergoeding.
  • Alle verdere arbeidsvoorwaarden vind je via werkenbijede.nl/werken-bij-ede/arbeidsvoorwaarden

Sollicitatieprocedure

Smaakt dat naar meer? Solliciteer dan via de sollicitatieknop. Deze vacature kent geen sluitingsdatum. Potentiële kandidaten zullen direct worden uitgenodigd voor een oriënterend gesprek om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.
Vragen over de vacature? Laat het Annelies Verbaan, afdelingsmanager, weten via 06-14 31 19 98 of per mail: annelies.verbaan@ede.nl.
Voor vragen over de procedure neem je contact op met Siep Swinkels, corporate recruiter, via 06-18 69 35 73 of mail naar siep.swinkels@ede.nl.

Goed om te weten

  • Een online screening, assessment en referentiecheck kunnen deel uitmaken van het sollicitatieproces.
  • Voordat je bij ons in dienst komt, lever je een recente Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aan.
  • We doen de werving zelf, dus acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.