BN’ers trappen leescampagne ‘De Weddenschap’ af

Acteurs Soumaya Ahouaoui en Donny Ronny en zangeres Froukje geven in november het startsein voor de leescampagne ‘De Weddenschap’ van Stichting Lezen in Leiden, Oldenzaal en Heerhugowaard. Het is een laagdrempelige campagne die docenten en leesconsulenten de mogelijkheid biedt om lezen te promoten in de klas.

De drie BN’ers delen hun leeservaringen met de deelnemers met hun boekenvlogs. De veertiende editie van de leescampagne vraagt extra aandacht voor gedichten, beeldverhalen en graphic novels. ‘De Weddenschap’ is een campagne waarbij leerlingen boeken mogen lezen die ze zelf kiezen. Omdat leesbevordering maatwerk is, kunnen docenten en leerlingen met elkaar afspraken maken over het aantal te lezen boeken. Voor sommige jongeren  is een boek al een uitdaging. De richtlijn is drie boeken in zes maanden. 

Leesrolmodel

Stichting Lezen roept docenten, mentoren en stagebegeleiders nadrukkelijk op om zelf boeken te lezen en zo als leesrolmodel te fungeren. Op de website van De Weddenschap zijn leestips te vinden en lessuggesties. Alle deelnemers krijgen na afloop een certificaat en er zijn prijzen en een landelijke trofee te winnen. Diverse ambassadeurs zoals auteurs, politici, muzikanten, sporters, docenten en leesconsulenten geven leestips aan de deelnemers.