Scriptieprijs Leesbevordering voor onderzoek naar etnisch-culturele diversiteit in klasbibliotheken

Louis Bogaert heeft de Vlaamse Scriptieprijs Leesbevordering 2022-2024 gewonnen voor zijn masterscriptie naar etnisch-culturele diversiteit in de klasbibliotheken van basisscholen. ‘Het huidige boekenaanbod in klasbibliotheken is vaak verouderd en weerspiegelt onvoldoende onze etnisch-cultureel diverse samenleving,’ schrijft Bogaert in zijn onderzoek.

Voor zijn scriptie trok Bogaert naar twaalf Vlaamse basisscholen, waar hij leerkrachten interviewde en een inventarisatie maakte van hun klasbibliotheek. In totaal inventariseerde hij meer dan elfhonderd boeken. Aan de hand van deze boeken stelde hij de vraag: in welke mate worden personages met een lichte en donkere huidskleur vertegenwoordigd in de klasbibliotheken?

Op de geïnventariseerde boekencovers stonden 2.155 menselijke of andere fictieve personages met een identificeerbare huidskleur. Slechts 11 procent van deze personages op de cover had een donkere huidskleur. Bij een op vijf was er zelfs sprake van een stereotiepe weergave. Gemiddeld waren de boeken zeventien jaar oud.

Geen budget

In de interviews vertellen leerkrachten dat er vaak geen budget is om nieuwe boeken aan te kopen. ‘De meeste leerkrachten vinden etnisch-culturele diversiteit in kinderliteratuur belangrijk, maar houden daar bij de keuze van boeken nauwelijks rekening mee,’ vertelt Bogaert. ‘Als belangrijkste drempels noemen ze een gebrek aan bewustzijn en kennis over het thema, en te weinig financiële middelen.’

Jury

De jury was onder de indruk van dit mixed method-onderzoek en prijst de manier waarop de onderzoeker te werk ging. ‘De scriptie legt een duidelijk verband tussen het theoretisch kader en de uitkomsten, levert boeiende resultaten en doet nuttige aanbevelingen voor de onderwijspraktijk.’

Scriptieprijs Leesbevordering

De Scriptieprijs Leesbevordering is een gezamenlijk initiatief van Stichting Lezen en Iedereen Leest Vlaanderen om onderzoek naar lezen en leesbevordering te stimuleren. De jury, onder leiding van Emmelien Merchie (Leerpunt), ontving dertig inzendingen uit verschillende disciplines en met uiteenlopende onderzoeksthema’s. Aan de scriptieprijs is een geldbedrag van duizend euro verbonden.

Lees hier het onderzoek van Louis Bogaert.