Meer jongeren in 2023 lid van de openbare bibliotheek

Het aantal kinderen en jongeren tot 18 jaar dat lid is van de openbare bibliotheek, is vorig jaar gestegen. In totaal waren 2,3 miljoen kinderen en jongeren – zeven van de tien – lid van de bibliotheek. Dit is een stijging van 5 procent ten opzichte van 2022, het jaar waarin het gratis bibliotheeklidmaatschap voor de jeugd in de wet werd vastgelegd.

Dit blijkt uit de jaarlijkse bibliotheekcijfers die de KB en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag publiceren. 

Ook het aantal volwassen leden steeg. De groei was het sterkst in de leeftijdscategorie 18 tot 20 jaar (+16%). Dat is volgens Klaas Gravesteijn, directeur van de Vereniging Openbare Bibliotheken (VOB), een positief teken. ‘In het verleden zagen we dat jongeren het lidmaatschap vaak na hun achttiende opzegden, wanneer ze voor een abonnement voor volwassenen moeten gaan betalen. Om dit te voorkomen biedt nu ongeveer de helft van de bibliotheken jongeren ook na hun achttiende korting of een gratis abonnement aan.’

Gravesteijn constateert verder dat bibliotheken met succes jongvolwassenen aan zich binden. ‘Jongeren bezoeken de activiteiten en lenen daarnaast nog steeds veel boeken.’

Recordaantal activiteiten 

Het aantal activiteiten dat bibliotheken organiseerden, steeg in 2023 ‘naar recordhoogte’. Ze organiseerden 406.000 activiteiten, een groei van 32 procent. Aan deze activiteiten namen 5,1 miljoen mensen deel. In hun programmering zetten bibliotheken ook volop in op de leesbevordering van de jeugd. De activiteiten rondom lezen voor kinderen van 0 tot 4 jaar springen er daarbij uit. Dit aantal steeg van 17.000 in 2022 naar 38.000 vorig jaar.  

Digitale vaardigheden

Ook het aantal activiteiten rondom de digitale vaardigheden van volwassenen, zoals computercursussen, steeg explosief. Dit aanbod nam toe van bijna 28.000 in 2022 tot 42.000 in 2023. Gravesteijn: ‘Bibliotheken hebben de afgelopen jaren vol ingezet op belangrijke maatschappelijke opgaven. Leesbevordering vanaf een zo jong mogelijke leeftijd en het vergroten van de digitale vaardigheden van alle Nederlanders zijn daarin speerpunten. Deze bibliotheekcijfers laten zien dat er ook echt behoefte is aan hulp en activiteiten op dit gebied.’