Het Digital Trust Center (DTC), onderdeel van het ministerie van Economische Zaken, heeft twintig verhalen gedeeld over ondernemers en hun ervaringen met cybercriminaliteit. Het twintigste verhaal werd deze week gepubliceerd; hierin vertelt de directeur-eigenaar van Hoppenbrouwers hoe destijds de Kaseya-hack leidde tot een ransomware-aanval op het techniekbedrijf.
De verhalenreeks heeft als doel om ondernemers te waarschuwen voor de toenemende dreiging van cyberaanvallen en hen te voorzien van adviezen om zichzelf te beschermen. De interviews moeten inzicht bieden in hoe bedrijven, variërend van klein tot (middel)groot, het slachtoffer zijn geworden van verschillende vormen van cybercriminaliteit.
Ransomeware-aanvallen en identiteitsfraude
De ondernemers hadden onder meer te maken met ransomware-aanvallen, nepmails, identiteitsfraude en force-aanvallen. De verhalen belichten ook de herstelstrategieën en preventieve maatregelen die deze bedrijven sindsdien hebben genomen.
Hoppenbrouwers
Het nieuwste ondernemersverhaal gaat over technisch dienstverlener Hoppenbrouwers die in de zomer van 2021 te maken kreeg met een ransomware-aanval. Het bedrijf was slachtoffer van de wereldwijde Kaseya-hack, waardoor apparaten geïnfecteerd en versleuteld werden. De gijzelsoftware had zich in de loop van de middag verspreid over alle opgestarte computers.
Overmoedigen en onverschilligen
Uit het onlangs gepubliceerde TNO-onderzoeksrapport Veilig digitaal ondernemen – Inzicht in motivaties en barrières door doelgroepsegmentatie blijkt dat ondernemers kunnen worden ingedeeld in vijf verschillende groepen op basis van hun houding ten opzichte van cyberveiligheid. Zoals de ‘overmoedigen’ en de ‘onverschilligen’. Voor deze groepen zijn ervaringsverhalen die door ondernemers worden verteld effectiever om bewustwording te creëren. De verhalen van andere ondernemers confronteren deze groepen ondernemers met de realiteit van cyberdreigingen, aldus het DTC.