We staan positief tegenover het gebruik van emoji’s en gifjes, en het komt steeds minder voor dat we niet doorhebben dat we nog op mute staan. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Zoom naar gebruikersgewoonten.
Na de werkplek is de auto de populairste plek voor een Zoom-meeting (43%), gevolgd door meetings vanuit bed (25%). Verder zoomt volgens het onderzoek 19% vanuit een café, 18% vanaf het vliegveld en 14% tijdens het wandelen of joggen. Hierbij staat de camera vaker aan: 58% van de gebruikers zet deze aan als ze een meeting ingaan.
De meeste meetings en hybride events vinden plaats op dinsdag, gevolgd door woensdag. Vrijdag is de rustigste dag met de minste meetings, telefoongesprekken, chats en webinars. Daarnaast is het gemiddelde aantal deelnemers per meeting gedaald van tien naar zeven, terwijl de gemiddelde duur van virtuele meetings vrijwel gelijk is gebleven ten opzichte van vorig jaar: 52 minuten – 2 minuten korter dan in 2021.
Duimpje omhoog
Emoji’s en gifjes zijn inmiddels ingeburgerd in de online communicatie, zo stelt het onderzoek. Van de gebruikers staat 83% neutraal of positief tegenover emoji’s en 73% neutraal of positief tegenover gifjes. De populairste reacties die tijdens meetings worden gegeven, zijn positief getint: duimpje omhoog, hartje en klappende handen. De woensdag is de populairste dag voor emojigebruik in Zoom Chat.
‘Je staat op mute’ is in 2022 steeds minder vaak te horen. In 2021 was het nog voor 71% van de gebruikers noodzakelijk om te melden dat iemand op mute stond. Dit jaar daalde dat percentage naar 52.
Eten tijdens meeting
Wat gebeurt er verder tijdens online meetings? In 28% van de gevallen verschijnt een huisdier in beeld. Achtergrond blurren of vervangen? Meer dan de helft stelt helemaal geen achtergrond in. Bij Millennials is de kans dat een kind opduikt tijdens een vergadering het grootst (22%). Bijna een derde van de gebruikers maakt alleen het gedeelte van zijn werkplek schoon dat in beeld komt; dit geldt vooral voor Gen Z (45%).
Ook zijn er irritaties uit het onderzoek te destilleren, de drie grootste zijn: door een ander heen praten (34%), nog een vraag stellen als de meeting al is uitgelopen (28%), en eten tijdens een meeting terwijl je niet op mute staat (24%).
Meer resultaten vind je hier.