De Nederlandse startup Fectar heeft een app ontwikkeld waarmee kinderen in oorlogsgebieden, zoals Oekraïne, leren om mijnen te herkennen. Dit is de eerste interactieve augmented-realityles met hologram rond educatie over explosieven, aldus de makers.
De les komt voort uit de vraag die militair Charles Valentine zichzelf stelde: ‘Hoe kunnen we de Oekraïense bevolking helpen hun land te ontmijnen als 30 procent van de afgeschoten munitie niet is ontploft, maar er nog wel ligt?’ Valentine, militair in de Explosive Ordnance Disposal (EOD), schreef op sociale media een artikel over de oorlog in Oekraïne, waarin hij een oproep deed voor hulp bij het herkennen en opruimen van munitie in het land. In zijn zoektocht naar een oplossing stuitte hij op Fectar, een Nederlands metaverse creator platform voor augmented reality (AR) en virtual reality (VR), en zo werd een interactieve 3D-les voor het herkennen van mijnen ontwikkeld, een levensreddend leermiddel voor kinderen in oorlogsgebieden.
Leren als in de echte wereld
Het doel is om in Oekraïne minimaal 15.000 ambassadeurs te bereiken met de virtuele les voor ontmijnen. De Oekraïense organisatie Terra Pura gaat de les uitrollen. Zij zal in gemeenschapscentra en via online training de inwoners en hun kinderen laten kennismaken met de werking van AR op hun mobiele telefoon. De gratis Fectar-app is speciaal ontwikkeld om ook op oudere smartphones met een trage internetverbinding een volwaardige AR-ervaring te bieden.
Het is de eerste AR-les die wordt gebruikt voor uitleg over de gevaren van niet-ontplofte explosieven. In tegenstelling tot VR, waarbij gebruikers in een volledig digitale wereld terechtkomen, zien gebruikers bij AR de echte wereld om zich heen waar digitale informatie en 3D modellen over situaties heen worden gelegd. Een hologram van een Oekraïense lerares blijft daarbij de gebruiker aankijken, zodat er contact is en educatie mogelijk wordt. Tijdens het gebruik meet de app het leerproces en kan de training worden aangepast.