De documentaire Private Footage van de Braziliaanse filmmaker Janaína Nagata heeft de Beeld & Geluid IDFA ReFrame Award 2022 gewonnen, een prijs die wordt toegekend aan een filmmaker die op bijzondere wijze archief gebruikt. De jury roemt ‘de combinatie van oud beeldmateriaal en nieuwe technologie die privé openbaar laat worden’.
Kunstenaar en filmmaker Janaína Nagata ontleedt een gevonden Zuid-Afrikaans vakantiefilmpje. Een stel is met hun dochtertje op safari in het Kruger Park en poseert voor folkloristisch uitgedoste riksjarijders in Durban. Met behulp van internet deconstrueert Nagata in Private Footage het filmpje shot na shot. Er gaat een gruwelijk apartheidsysteem achter schuil, waarvan we grondlegger Hendrik Verwoerd gezellig zien keuvelen met de witte elite. Uit het juryrapport: ‘De verscheidenheid aan bronnen is verbluffend. Van beschadigde beelden en homevideo’s tot TikTok en gezichtsherkenningssoftware. Simpele en ogenschijnlijk ongerelateerde privébeelden werden publiek en politiek. Beelden niet bedoeld om op grote schaal te worden gezien werden symbolisch.’
De jury kende verder een speciale vermelding toe aan The March on Rome van documentairemaker Mark Cousins, die toont hoe Mussolini met intimidatie en geweld de macht greep. Hij analyseert onder meer hoe de quasidocumentaire A Noi! het fascisme een mythische glans gaf, maar een opeenstapeling is van leugens.
Twaalf documentaires uit het programma van IDFA waren geselecteerd voor de Beeld & Geluid IDFA ReFrame Award 2022. Beeld & Geluid is sinds 2014 partner van IDFA. De samenwerking richt zich op het hergebruik van archiefmateriaal in documentaires. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 5000 euro en een sculptuur.