In januari van dit jaar werd Candle gelanceerd, een digitale kiosk waar abonnees voor een vast maandelijks bedrag onbeperkt kunnen lezen in een selectie artikelen uit de christelijke journalistiek. Inmiddels hebben 25 tijdschriften zich bij het platform aangesloten.
Door: Edwin Mijnsbergen
‘We wilden een “Netflix voor christelijke boeken” bouwen, maar het werd uiteindelijk een “Blendle voor christelijke tijdschriften”.’ Wie Wijnand Voogdt hoort vertellen over Candle, constateert al snel dat hij een flexibele benadering van projecten hoog in het vaandel heeft staan. Voogdt runt samen met zijn broer Lennard Spring, een internetbureau in Rotterdam, dat zich heeft gespecialiseerd in platformen voor christelijke doelgroepen, zoals de nieuwssite Cvandaag.nl en de vacaturebank Jobfish.nl.
Christelijke Bol.com
Het duo werd in 2014 door een uitgever benaderd met de vraag of zij een christelijke Bol.com wilden bouwen. Na een verkenning van de mogelijkheden zagen zij zelf meer in een website met een all-you-canread abonnementsvorm. Dat idee diende als basis voor gesprekken met uitgevers en rechthebbenden, die het concept echter nog te spannend bleken te vinden. Geïnspireerd door het succes van Blendle besloten de broers het idee daarom aan te passen en in gesprek te gaan met uitgevers van christelijke tijdschriften en kranten. En die bleken wél enthousiast te zijn over de plannen. In de zomer van 2015 werd gestart met de bouw van Candle.nu.
In januari 2016 werd de website gelanceerd met een bestand van 25 tijdschriften, die maandelijks ieder vier van hun beste artikelen aan Candle beschikbaar stellen. Abonnees kunnen voor een vast bedrag van 2,95 euro per maand onbeperkt lezen in een selectie van 70 artikelen.
Marketingtool
De tijdschriften hebben de christelijke grondslag gemeen, maar daar houden de overeenkomsten wel op. De database bevat reformatorische bladen, maar ook katholieke. Het grootste deelnemende tijdschrift (Visie van de Evangelische Omroep) heeft 100.000 abonnees, maar er doen ook periodieken mee die een paar duizend, of zelfs een paar honderd abonnees hebben. De uitgevers van die tijdschriften beschouwen Candle vooral als een marketingtool, een extra kanaal om bestaande en potentiële lezers te bereiken. Ook veel christelijke kranten en tijdschriften zien zich immers geconfronteerd met dalende oplages.
Zichtbaarheid
Opvallend is dat Candle nog geen christelijke kranten bevat. Bart Visser, directeur van Erdee Media Groep, legde in oktober 2015 op Refdag.nl uit dat het Reformatorisch Dagblad liever kiest voor een digitale kiosk op Digibron.nl, het eigen online kenniscentrum. Volgens Visser heeft de krant daar meer mogelijkheden voor direct contact met de eigen lezers. Dat het Nederlands Dagblad en Trouw niet participeren hangt samen met het feit dat die kranten al zijn opgenomen in Blendle. ‘Blendle sluit christelijke titels zeker niet uit,’ stelt Voogdt. ‘Inmiddels is er bij Blendle een wachtrij ontstaan voor nieuwe titels – en dat geeft ons de kans om een platform te bieden aan de kleinere namen die op de markt zijn. Kleine titels lopen bovendien het gevaar ondergesneeuwd te raken in het ruime aanbod dat Blendle heeft. De zichtbaarheid op Candle is dan toch groter, juist omdat wij ons richten op een nichemarkt.’
Andere content
De gebroeders Voogdt hebben voor de eerste jaren als hoofddoel Candle zo succesvol mogelijk te maken. Het streven is om te groeien naar 10.000 leden. Op dit moment zijn dat er circa 2500. Daarbij staan ze open voor nieuwe samenwerkingsverbanden (‘we gaan altijd eerst op zoek naar partners, voordat we aan een project beginnen’) en initiatieven. Er wordt ook nagedacht over het opnemen van andere christelijke content in Candle, zoals boeken, muziek en films, of over het starten van een internationale versie.
De ontwikkelingen rondom Candle zijn te volgen op blog.candle.nu.
Edwin Mijnsbergen, redacteur van IP en freelance informatiespecialist
Deze bijdrage komt uit IP nr. 5 / 2016. Het gehele nummer kun je hier lezen.