Hoe bewaar je virtual reality (VR) voor de toekomst? En voor welke uitdagingen sta je als maker en als archief? LIMA deed hier aan de hand van een VR-kunstwerk van het kennisinstituut Atria onderzoek naar en publiceerde de bevindingen in een onderzoeksrapport.
VR is bijzonder geschikt voor storytelling en tentoonstellingen. Steeds meer erfgoedinstellingen gebruiken de techniek om verhalen te vertellen, en ook kunstenaars maken steeds vaker hun eigen VR-werken. Zo krijgen VR-producties langzaam maar zeker een plaats in de collecties van musea en andere organisaties, maar de VR-technologie en -apparatuur veranderen ook snel. Het is daarom belangrijk om VR-materiaal op een duurzame manier te bewaren, zo valt te lezen op AVA_Net.
LIMA, het platform voor digitale kunst, deed in opdracht van kennisinstituut Atria en NDE onderzoek naar de conserveringsstrategieën aan de hand van het VR-kunstwerk ‘Beleef 100 jaar vrouwenkiesrecht!’ van kunstenaar Justin Zijlstra. Je leest de bevindingen in het onderzoeksrapport A Practical Research into Preservation Strategies for VR artworks on the basis of Justin Zijlstra’s 100 jaar Vrouwenkiesrecht.
Beeld boven: screenshot uit de VR-film (zie ook onder). Bron: Atria Kennisinstituut, ‘Beleef 100 jaar vrouwenkiesrecht!’.