Door Mirjam Raaphorst
Met ingang van 2022 hebben muziekliefhebbers in Nederland een van de grootste muziekcollecties in Europa tot hun beschikking. Door het samenvoegen van de collecties van Muziekweb en Beeld en Geluid ontstaat een enorme muziekbibliotheek, zowel fysiek als digitaal. Een gesprek met de fusiepartners.
‘Wij hopen dat we door de fusie nog meer Nederlanders kunnen helpen met hun muzikale ontwikkeling en smaakverbreding’, opent Mariëtte de Koning, adjunct-directeur van Muziekweb, het interview. Dit grondbeginsel issinds de oprichting van Stichting Muziekweb in 1961, toen nog Centrale Discotheek Rotterdam, ongewijzigd. De manier waarop invulling wordt gegeven aan deze uitgangspunten, is wel aangepast. ‘In de laatste jaren is de nadruk van de uitleenfunctie verschoven naar de informatie- en gidsfunctie, en dan voornamelijk digitaal.’
Muziekweb heeft in zestig jaar een indrukwekkende collectie opgebouwd van meer dan zeshonderdduizend cd’s, driehonderdduizend lp’s en dertigduizend muziekdvd’s. Alles wat in Nederland op de markt werd gebracht, heeft Muziekweb verzameld. Deze collectie is voor leden van openbare bibliotheken te leen via hun eigen, plaatselijke bibliotheek. ‘Alle zeshonderdduizend cd’s zijn gedigitaliseerd en gemetadateerd, en binnen de muren van de bibliotheek te beluisteren. De collectie van Muziekweb is een echte gebruikscollectie.
Elkaar aanvullen
Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, voorheen het Nationaal Audiovisueel Archief, is er voor het behoud, de beschikbaarstelling en de presentatie van het nationale audiovisuele erfgoed. Het archiveert al het materiaal van de Nederlandse Publieke Omroep, maar ook games, sociale media en natuurlijk muziek. Het gaat hier om onder andere muziekprogramma’s en concert- en studioregistraties. ‘De collecties van Muziekweb en Beeld en Geluid sluiten goed op elkaar aan’, zegt Rob de Ridder, transitiemanager bij Beeld en Geluid. ‘Zo bezit Beeld en Geluid liveopnames van muziekuitvoeringen en concertregistraties, zowel audio als visueel, waarvan Muziekweb de studio-uitvoeringen heeft.’
Fysieke verhuizing
Voor de komende jaren zijn er diverse plannen. Eén daarvan is de verhuizing van de fysieke collectie van Muziekweb naar het depot van Beeld en Geluid in Hilversum. ‘Dat is een flinke puzzel,’ zegt De Ridder, ‘want de collectie moet eerst worden ontdubbeld. De criteria hiervoor moeten we nog vaststellen.’ De Koning vult aan: ‘We zullen in ieder geval kijken naar de kwaliteit van de objecten. De verwachting is dat de uitgeleende exemplaren van Muziekweb van minder goede kwaliteit zijn dan de ongebruikte exemplaren uit het depot in Hilversum. Sommige van onze lp’s zijn namelijk echt grijsgedraaid.’
Toegankelijkheid collecties
Naast de verhuizing zal in de komende jaren worden gewerkt aan de toegankelijkheid van de collecties. Dit gebeurt zowel fysiek als digitaal door ook de muziekcollecties van Beeld en Geluid via de openbare bibliotheken aanvraagbaar te maken en door te werken aan de langgekoesterde wens van Muziekweb om gedigitaliseerde collecties ook thuis toegankelijk te maken. Dit is erg lastig door de rechten. Daarnaast zal inhoudelijk worden gekeken naar de combinatie die tussen beeld (bijvoorbeeld concertregistraties) en muziek (cd’s en lp’s) kan worden gelegd. De Koning: ‘Beeld is steeds belangrijker geworden, dus het is heel fijn als we dat gecombineerd met muziek kunnen aanbieden.’
Verder zal in de komende tijd veel aandacht uitgaan naar onderwijs en onderzoek. ‘Hier vullen de collecties van beide instellingen en de ervaringen elkaar goed aan’, zegt De Ridder. ‘Beeld en Geluid en Muziekweb hebben diverse onderwijs- en onderzoeksprojecten lopen met onder andere de podiumkunsten en universiteiten.’ De Koning: ‘Deze samenwerkingen zetten we voort, maar nu met meer kennis en ervaring. Ook hopen we meer van onze data als linked open data beschikbaar te kunnen stellen.’
Mirjam Raaphorst is redacteur van IP, klantfunctiemanager bij de Koninklijke Bibliotheek en hoofdredacteur van Geheugen van Nederland.
Deze bijdrage komt uit het digitale magazine IP #1/2022. Klik op de onderstaande button om het hele nummer te lezen.