Het toenemende gebruik van nieuws is bijzonder lucratief voor Google. De inkomsten van het bedrijf die gerelateerd zijn aan nieuwscontent bedragen naar schatting $ 4,7 miljard. Dat blijkt uit een studie uit juni 2019 van News Media Alliance, meldt NDP Nieuwsmedia, de brancheorganisatie voor nieuwsbedrijven.
De becijferde omzet van Google uit nieuwscontent benadert de gezamenlijke digitale advertentieomzet van de Amerikaanse nieuwsbedrijven, die $ 5,1 miljard bedraagt. Het onderzoek toont aan dat de Google-gebruiker bij 40% van de actuele zoekopdrachten in aanraking komt met nieuwscontent. Bij de één op de zeven meest gebruikte zoekopdrachten stuit de gebruiker op een nieuwsitem.
De nieuwsconsumptie verschuift in toenemende mate naar digitale platforms. Google
heeft hierop geanticipeerd door met nieuwscontent de relevantie van de diensten te vergroten. In de algoritmen heeft Google nieuwsitems een prominentere rol in zoekresultaten gegeven. Ook YouTube maakt steeds meer gebruik van nieuws.
Lees verder op NDP Nieuwsmedia