Werving- en selectiebureau Hatch bestaat in 2018 twintig jaar. Oprichter Erwin la Roi heeft de arbeidsmarkt voor informatieprofessionals zien veranderen. Hoe beweegt hij als recruiter mee met de marktontwikkelingen?
Door: Dafne Jansen
Kun je schetsen hoe werving en selectie er in de begindagen van Hatch uitzag?
‘Ik had een database met cv’s van informatieprofessionals, die voor een groot deel bestond uit alumni van IDM-opleidingen. Met de kandidaten in die database kon ik negentig procent van de vacatures vervullen.’
… maar met het verdwijnen van de IDM-opleidingen is dat veranderd?
‘In een paar jaar tijd is de hoeveelheid vacatures die ik op die manier kan vervullen gehalveerd. Dat heeft niet alleen te maken met het verdwijnen van de opleidingen, maar ook met het feit dat de markt andere vragen is gaan stellen.’
Kun je daar een voorbeeld van geven?
‘Er is veel vraag naar informatiemanagers. Soms wordt expliciet naar iemand met een IT-achtergrond gezocht, maar in mijn ervaring matcht dat vaak niet. Wat bedrijven zoeken zijn professionals die zich snel de werkomgeving eigen kunnen maken, de organisatie kunnen doorgronden, gemakkelijk met iedereen in gesprek zijn en kunnen bepalen wie de belangrijkste stakeholders zijn.’
Wat voor soort kandidaat zoek jij in zo’n geval?
‘Dat kunnen mensen uit allerlei studierichtingen zijn, van geschiedenis tot antropologie. Maar vaak zijn het wel jonge academici die voldoen aan dit profiel: analytisch, communicatief, organisatiesensitief. Deze groep komt vaak via een traineeship het vakgebied inrollen, ontdekt hoe uitdagend en gevarieerd het werk is, en blijft er dan werkzaam. Maar het is een lastig te identificeren groep.’
Hoe ziet werving bij Hatch er anno 2018 uit?
‘Tegenwoordig ben ik veel actief op LinkedIn, om bijvoorbeeld die juniors te vinden die na hun traineeship in het vakgebied willen blijven werken. Maar omdat ze nooit opgeleid zijn als informatieprofessional, kost het relatief veel tijd om een relatie op te bouwen en om goed voor het voetlicht te brengen wat mijn klanten (werkgevers) bezighoudt en welke uitdagingen er liggen. Ook is mijn informele netwerk steeds belangrijker geworden; onderling doorverwijzen waar iemand zit die misschien wel toe is aan een volgende stap.’
Wat voor trends zie jij op de arbeidsmarkt die interessant zijn voor informatieprofessionals?
‘In zijn algemeenheid kun je stellen dat er een grote vraag is, en dat er in mijn ogen te weinig goede mensen zijn om aan die vraag te voldoen. Maar dat is moeilijk te meten, omdat er niet expliciet wordt gevraagd naar informatieprofessionals. Er is ontzettend veel vraag naar mensen die de schakel tussen de techniek en de gebruiker kunnen vormen. Je ziet ook veel klassiek-informatiespecialistenwerk in een nieuw jasje: grote webshops, of een site als beslist.nl, grossieren in informatie die op een zinvolle manier geclassificeerd moet worden, maar niemand denkt daarbij aan mensen met een bibliotheek- of archiefachtergrond. Misschien komt dat ook door de associatie met rust, orde en een statische werkomgeving, en dat is in een steeds sneller veranderende wereld niet aantrekkelijk.’
Wat is volgens jou de belangrijkste skill voor een informatieprofessional in 2018?
‘We hebben er net al een aantal genoemd, maar het belangrijkst voor mij is empathie. Een goed gesprek kunnen voeren, maar vooral je kunnen verplaatsen in de ander. Dan kun je pas echt die schakelfunctie tussen de techniek en de gebruiker met verve vervullen.’
Dafne Jansen is redacteur van IP en projectmanager bij de Universiteit Utrecht.
Deze bijdrage komt uit IP nr. 3 / 2018. Het gehele nummer kun je hier lezen.