BIJ12 zoekt adviseur Informatievoorziening Natuur

Vind jij het belangrijk dat er goede informatie over natuur beschikbaar is voor beheer en bescherming van de natuur? Werk je graag samen met anderen aan de ontwikkeling, inrichting en het beheer van de voorzieningen voor natuurinformatie? Dan is BIJ12 op zoek naar jou!

BIJ12 is onderdeel van het Interprovinciaal Overleg en werkt voor provincies. We brengen kennis en informatie bijeen over het landelijk gebied en de fysieke leefomgeving in Nederland. Ook zorgen we voor uniformiteit in informatievoorziening en de uitvoering van provinciale regelingen. Goed opdrachtnemerschap, resultaatgerichtheid en samenwerken vinden we hierbij belangrijk. Lees hier meer informatie of bekijk onze kennismakingsfilm.

Voor BIJ12 zijn wij op zoek naar een enthousiaste:

Adviseur Informatievoorziening Natuur 
Utrecht, 0,89 – 1 fte 

De unit Natuurinformatie en Natuurbeheer ondersteunt provincies en hun partners bij natuurbeheer en de ontwikkeling van natuurbeleid. We beheren de gezamenlijke subsidieregeling van de provincies voor natuurbeheer: het Subsidiestelsel Natuur en Landschap. We maken natuurinformatie op een toegankelijke manier beschikbaar. Zo dragen we bij aan het behoud van biodiversiteit in Nederland. We organiseren overleggen tussen provincies en met natuurbeheerders en andere ketenpartners, we zorgen voor de coördinatie van monitoring, dataopslag, informatieproducten, analyses en rapportages van ontwikkelingen in biodiversiteit. Voorbeelden hiervan zijn de Voortgangsrapportage Natuur en de veel geraadpleegde informatie over natuurbeheer op onze website. De unit bestaat uit een manager, informatiespecialisten, ecologen en juristen.

Over de functie

Als adviseur Informatievoorziening Natuur werk je aan de ontwikkeling, inrichting en het beheer van de voorzieningen voor natuurinformatie. Je werkt volgens de lijn monitoring – data – informatie – analyse – rapportage aan een sterke informatiepositie van provincies op het gebied van natuur en natuurbeleid. Je ondersteunt de samenwerking tussen provincies en hun ketenpartners met de Digitale Keten Natuur. Het gaat daarbij om uniformering van gegevens, standaardisering van processen en procedures en kwaliteitsborging.

De ontwikkeling van de informatievoorziening natuur is afhankelijk van de beleidsbehoefte en is ondersteunend aan de processen in het natuurbeleid van provincies in samenwerking met hun partners. Dat betekent dat je meedenkt over informatievraagstukken bij wijziging in het natuurbeleid, maar dat je er ook voor zorgt dat gegevensuitwisseling blijft stromen. Bijvoorbeeld om in de Voortgangsrapportage Natuur jaarlijks een actueel beeld te kunnen geven van de vorderingen in het natuurbeleid, informatie over subsidiemogelijkheden centraal beschikbaar te maken en om informatie voor de uitvoering van wettelijke taken op het gebeid van natuurbescherming te ondersteunen.

Wat ga je doen?

  • Je zorgt voor heldere procedures voor uitwisseling van gegevens door het opstellen en onderhouden van standaarden, zoals het Informatiemodel Natuur, procesmodellen en productbeschrijvingen.
  • Je zorgt voor goede interne en externe afspraken over de uitwisseling van natuurgegevens.
  • Je levert een bijdrage aan de ontwikkeling van componenten van de Digitale Keten Natuur, zoals de Rekenmodule Natuurkwaliteit of de landelijke standaardisatie van de habitattypenkaarten.
  • Je stelt informatieanalyses op ter ondersteuning van het natuurbeleid van provincies.
  • Je neemt deel aan en/of organiseert overleggen met provincies en hun partners in projecten en werkgroepen.
  • Je signaleert proactief ontwikkelingen op het gebied van informatievoorziening natuur in het algemeen en bij provincies en hun ketenpartners in het bijzonder en neemt initiatief om daarover intern af te stemmen.
  • Je levert een bijdrage aan in- en externe communicatie over informatievoorziening natuur.

Dit ben jij

Je neemt initiatief en vindt het leuk om te werken in een organisatie waarin zich steeds nieuwe uitdagingen voordoen. Daarnaast ben je toegankelijk en draag je bij aan een goede sfeer binnen het team.

Dit breng je mee

  • Je hebt minimaal hbo-/wo-werk- en -denkniveau en ruime kennis van (digitale) informatiesystemen en van de geografische informatievoorziening.
  • Je hebt kennis van de primaire processen en kerntaken van de provincies in het algemeen en van het beleidsveld natuur in het bijzonder.
  • Je hebt kennis van methoden en technieken voor projectmanagement.
  • Je hebt ervaring met het opstellen van (beleids)adviezen en uitvoeringsplannen.
  • Je bent in staat geografische analyses uit te voeren en proces- en informatiemodellen te beheren en in staat om jouw analyses en adviezen mondeling en schriftelijk overtuigend over te brengen.

Wij bieden je:

  • Een dienstverband van een jaar met de mogelijkheid om dit om te zetten in een vast dienstverband bij goed functioneren.
  • Een uitdagende functie in een energieke, flexibele en jonge werkomgeving voor 32 tot 36 uur per week (0,89 tot 1 fte).
  • Een salaris van minimaal € 3.506,28 en maximaal € 5.008,99 per maand (afhankelijk van ervaring, salarisschaal 11 cao Provincies) op basis van 36 uur per week.
  • Naast je salaris een Individueel Keuzebudget (IKB) van circa 22%. Dit is inclusief o.a. 8% vakantiegeld en 8,3% eindejaarsuitkering. Het IKB kan maandelijks worden uitgekeerd of worden gespaard. Je kunt het ook met voordeel inzetten voor bepaalde aankopen zoals een fiets, opleiding of thuiswerkplek.
  • Een volledige vergoeding voor woon-werkverkeer op basis van OV.
  • Een telefoon en laptop van BIJ12.
  • Een persoonlijk ontwikkel budget van € 5.000 per 5 jaar.
  • Een moderne en open werkomgeving op loopafstand van Utrecht Centraal Station.

Reageren op deze functie?

Herken je jezelf in het profiel en competenties en denk je een goede invulling te geven aan deze functie? Stuur dan je motivatiebrief samen met je cv naar HR via vacature@bij12.nl. Of solliciteer via het sollicitatieformulier. Doe dit uiterlijk op 19 september 2021. Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Jan Willem (unitmanager Natuurinformatie en Natuurbeheer) op telefoonnummer 06 – 55 20 21 01 of 085 – 48 62 222.

Deze vacature wordt gelijktijdig intern en extern geplaatst. Bij gelijke geschiktheid wordt voorrang gegeven aan een interne kandidaat.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *