MediaNumeric lanceert internationaal trainingsprogramma voor gebruik big data binnen onderzoeksjournalistiek

Het Erasmus+-project MediaNumeric biedt trainingsmateriaal om de nieuwe generatie studenten in de journalistiek en communicatiewetenschappen op te leiden. Zij krijgen de theoretische kennis en vaardigheden bijgebracht die nodig zijn om (big) data te gebruiken en (multimedia) verhalen te vertellen. Zo wordt bijgedragen aan een nieuwsecosysteem dat beter bestand is tegen desinformatie, aldus MediaNumeric dat wordt uitgevoerd door een consortium van persbureaus, universiteiten, archieven en een media-accelerator.

Digitalisering heeft alle aspecten van het nieuwsmedialandschap veranderd, van de manier waarop nieuws wordt gemaakt tot hoe het wordt verspreid en ermee wordt omgegaan. Europese burgers en journalisten zijn onderdeel van het grootste informatienetwerk dat ooit heeft bestaan, weet MediaNumeric. Enerzijds biedt dit mogelijkheden voor datagedreven journalistiek, om nieuwe verhalen te ontdekken en grote (historische) datasets te verkennen. Anderzijds zorgt de komst van deze technologische ontwikkelingen voor nieuwe uitdagingen voor journalisten en burgers, zoals de grootschalige verspreiding van onnauwkeurige en misleidende informatie.

Evenwichtig Europees media-ecosysteem 

Tegen deze achtergrond beoogt MediaNumeric een nieuwe generatie journalisten en verhalenvertellers op te leiden. Het trainingsprogramma biedt journalisten de tools en middelen die nodig zijn om een gebruikersgedreven, eerlijk, evenwichtig, economisch duurzaam en technologisch geavanceerd Europees media-ecosysteem te creëren. Het streeft ernaar om diepgaand inzicht te verwerven in de behoeften van de media-industrie en deze te koppelen aan het onderwijsaanbod van hogescholen en universiteiten door:

  • het potentieel te benadrukken van het gebruik van grote multimediadatabases voor (datagedreven) journalistiek en niet-journalistieke mediaproducties; 
  • zorg te dragen voor een uitgebreid trainingsprogramma; 
  • dialoog en begrip tussen sectoren te stimuleren door discussies over datagestuurde media-analyse en -productie, feitenonderzoek en bronnenkritiek; 
  • te zorgen dat het trainingsmateriaal duurzaam toegankelijk blijft voor gebruik binnen het onderwijs.

De Europese Unie investeert de komende drie jaar een miljoen euro in MediaNumeric dat loopt van 1 januari 2021 tot 31 december 2023. Het consortium bestaat uit het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (NL ), Hogeschool Inholland (NL), FINA National Film Archive – Audiovisual Institut (PL), SWPS University of Social Sciences and Humanities (PL), AFP Agence France Presse (FR), INA Institut national de l’audiovisuel (FR), Storytek (EE) en de stichting EUscreen (NL).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *