Samen Veilig Midden-Nederland zoekt projectleider archiefontwikkeling

Bij Samen Veilig Midden-Nederland is er een vacature voor een projectleider archiefontwikkeling (24-28 uur).

Samen Veilig Midden-Nederland komt in beeld als er zorgen zijn over de veiligheid van een kind of als er sprake is van geweld in de huiselijke sfeer. Onze medewerkers zoeken samen met ouders, kinderen, hun netwerk én lokale hulpverlening naar een oplossing. Uitgangspunt is dat kinderen op kunnen groeien in een veilige omgeving. Samen werken wij aan het herstel van onveilige situaties. Samen Veilig Midden-Nederland omvat het werkgebied Utrecht en Flevoland en heeft ongeveer 500 medewerkers in dienst.

De stafafdelingen van Samen Veilig Midden-Nederland zijn ondergebracht bij het Servicecentrum. Het gaat hier om Informatiemanagement, HR, Facilitaire dienstverlening, Receptiegroep, Beleidsteam, Juridische Zaken, Expertisecentrum, Bestuurssecretariaat en Communicatie. Het Servicecentrum opereert centraal vanuit de locatie Utrecht.

Het Beleidsteam bestaat uit een coördinator en enkele beleidsmedewerkers en is verantwoordelijk voor het op strategisch/tactisch niveau ontwikkelen en implementeren van beleid op diverse beleidsterreinen, waaronder kwaliteitsmanagement, cliëntparticipatie, ketensamenwerking, methodische werkwijze SAVE, informatieveiligheid en archiefbeleid.

Samen Veilig verwerkt jaarlijks veel dossiers die na afronding van de begeleiding worden gearchiveerd. Specifiek ten behoeve van het archiefbeleid zijn we op zoek naar een:

Projectleider archiefontwikkeling
Utrecht, 24-28 uur per week 

Wat ga je doen?
Als projectleider ga je een grote verandering van ons archiefbeleid begeleiden: van papier naar digitaal. Daarbij ontwikkel je een nieuwe ondersteunende governance-structuur voor het archief. Met alle uitdagingen en vragen die daarbij komen kijken. Hoe zorgen we dat onze cliënten hun (privacy-)rechten goed kunnen uitoefenen? Hoe kunnen we in verschillende cliëntapplicaties volgens dezelfde uitgangspunten archiveren? Hoe leiden we onze collega’s op in de nieuwe archiefwerkwijze?

Met een concrete opdracht werk je toe naar een toekomstbestendig archief(beleid) en neem je de organisatie hierin mee. De ‘harde’ kant (inrichting, structuur, wetgeving, werkprocessen) en ‘zachte’ kant (communicatie, draagvlak, betrokkenheid) zijn beide even belangrijk in dit project.

Het project omvat in ieder geval de volgende onderdelen:

  • Je bent projectleider voor de digitale archiveringspilot en begeleidt de verdere uitrol van het digitaal archiveren over de organisatie. Je doet de overall projectleiding, inclusief voortgangs- en budgetbewaking en rapportage.
  • Je stelt een vervangingsbesluit op.
  • Je stelt werkprocessen op voor de nieuwe digitale situatie, bijvoorbeeld voor het raadplegen van dossiers, archiveren van dossiers, bewaken van bewaartermijnen en tijdige vernietiging van dossiers.
  • Je bedenkt werkwijzen voor het monitoren en auditen van deze werkprocessen.
  • Je maakt een plan voor de geleidelijke afbouw van papieren dossiers en de ontmanteling van de nog bestaande lokale papieren archieven en voert dit uit. Je bent aanspreekpunt voor de verhuizing van het externe papieren archief (deze gaat van twee leveranciers naar één leverancier).
  • Je doet een voorstel voor de inrichting van autorisaties.
  • Je doet een voorstel voor de verantwoordelijkheidsverdeling binnen de organisatie t.a.v. de aansturing van het digitale en papieren archiveren.
  • Je deelt kennis over goed archiefmanagement en maakt een plan voor de verdere ontwikkeling en het behoud van de benodigde kennis over dit onderwerp.


Wie ben jij?
Wij zijn op zoek naar een enthousiaste collega met een afgeronde hbo-/universitaire opleiding en een verbindende en doortastende instelling. Je kent de ins en outs van archiveringsprocessen en bent goed op de hoogte van actuele wetgeving. Je hebt ervaring als projectleider en kunt je voorstellen helder en scherp opschrijven. Verder:

  • Sta je stevig in je schoenen en ben je een kartrekker.
  • Weet je draagvlak te creëren voor veranderingen. Je enthousiasmeert betrokken collega’s.
  • Ben je bedreven in het creatief oplossen van problemen.


Wat bieden wij jou?
Het betreft een arbeidsovereenkomst voor 24-28 uur per week, voor de duur van 1 jaar. Samen Veilig Midden-Nederland biedt mooie arbeidsvoorwaarden conform de cao Jeugdzorg een salaris van minimaal €2.832,96 en maximaal € 4.255,95 (schaal 10) op basis van een 36-urige werkweek, 8% vakantietoeslag, 8,3% eindejaarsuitkering, 200 uur verlof en uitstekende pensioenvoorziening.

Inlichtingen & solliciteren:
Heb je vragen, neem dan contact op met José Eliasberg, privacy officer, via het telefoonnummer: 06-59949073. Voor meer informatie over onze organisatie kun je kijken op www.werkenbijsvmn.nl.

Heb je interesse in de functie, solliciteer dan voor 14 oktober a.s. via het online sollicitatieformulier.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *