Pulpnieuws krijgt meer reacties van Facebookgebruikers dan normaal nieuws

50 procent van de Nederlandse Facebookgebruikers komt ten minste één keer in aanraking met pulpnieuws. Daarnaast krijgt pulpnieuws meer reacties van Facebookgebruikers dan nieuwsberichten van echte nieuwssites. Dat schrijven onderzoekers van het Leiden Institute of Advanced Computer Science en het Leiden University Centre of Linguistics in het tijdschrift PLos ONE.

Pulpnieuws is nieuws van lage kwaliteit dat zich verspreidt in de vorm van clickbait, met als doel veel user engagement te genereren.  Door pulpnieuws te vergelijken met mainstream nieuws, nieuws van hoogwaardige kwaliteit, konden de onderzoekers het totale bereik van pulpnieuws bestuderen. Ook onderzochten ze hoe pulpnieuws zich ontwikkelt gedurende de tijd.

Duizenden Facebookberichten

Eerder onderzoek naar pulpnieuws werd vooral gedaan op Twitter. De onderzoekers focusten daarom op Facebook en verzamelden 117 duizend berichten die door 63 pulpnieuws pagina’s en 20 mainstream nieuwspagina’s waren gepubliceerd over een periode van vijf jaar. Door te bekijken hoe vaak een post werd geplaatst en hoe vaak een post werd geliked, gereageerd en gedeeld konden ze het bereik van zowel pulpnieuws als mainstream nieuws bestuderen.

Het artikel is hier te lezen.

(Bron: www.universiteitleiden.nl, afbeelding: pixabay  /ColiN00B)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *