Millennials aan het werk

Tirza Martens: ‘Visualisatie van informatie staat centraal’

Bij advocatenkantoor NautaDutilh kwam Tirza Martens (27) binnen als professional support officer. Ze bleek een talent te hebben voor vormgeving en werkt nu als visual designer.

‘Ik voel me zowel een informatieprofessional als een designer. In mijn werk verwerk ik informatie in visuele uitingen, waardoor de kernboodschap sneller overkomt. Mijn opleiding Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam komt daarbij goed van pas.

Ik kende NautaDutilh van zowel een stage als van een afstudeerscriptie die ik in hun opdracht geschreven heb. Toen ze me na mijn afstuderen in 2015 een baan aanboden, zei ik meteen ja. Eerst werkte ik als professional support officer. In die functie coördineerde ik projecten en hield ik me bezig met het opmaken van presentaties. Dat laatste was nieuw voor me, maar het beviel me buitengewoon goed. Steeds meer advocaten wisten me te vinden voor het visualiseren en begrijpelijk maken van hun adviezen. Cliënten hoeven nu niet meer een paar A4tjes tekst te lezen – een infographic of een visuele samenvatting maakt een advies van een advocaat in een keer duidelijk.

Na een training in visueel design ben ik ook illustraties en iconen gaan ontwerpen. Sinds 2017 ben ik bij NautaDutilh de allereerste visual designer. Mijn bijdrage binnen het kantoor is snel opgemerkt en de kracht van visualisatie deed zijn werk.

Natuurlijk ligt in de advocatuur de nadruk op bewoordingen, maar het is een goede ontwikkeling dat de stap naar een visuele vertaling is gemaakt. Deze trend zie ik niet alleen bij NautaDutilh, ook andere advocatenkantoren in Nederland houden zich hiermee bezig.

Mijn ideaal? Dit werk bij NautaDutilh in een multidisciplinair team te kunnen doen. Ik denk dan aan een groep collega’s waarbij kennis van vormgeving, recht, design thinking en illustraties samenkomen.’

 


Brigitte Jansen: ‘Laat makers kennismaken met onze collecties’

Hoe krijgt het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid jonge makers, zoals vormgevers en beeldend kunstenaars, over de vloer? Dat is de taak van projectleider Brigitte Jansen (27).

‘Film- en documentairemakers weten Beeld en Geluid in Hilversum prima te vinden, maar we willen ook graag andere doelgroepen binnenkrijgen. Daarom probeer ik jonge, aanstormende makers uit andere disciplines vertrouwd te maken met onze digitale collecties. Wij leren door hun ogen zien wat interessant is in onze collecties. En we hopen natuurlijk dat de makers ermee gaan experimenteren en dat we daarbij ook weer van elkaar leren.

Ik heb Communicatie en Media Design gestudeerd, en daarna heb ik in de avonduren de studie Grafisch Ontwerp gedaan. Naast mijn werk in Hilversum verricht ik freelance ontwerpopdrachten. Dit persoonlijke netwerk zet ik in voor mijn werk bij Beeld en Geluid.

Doordat ik zelf ook een maker ben, borrelen allerlei ideeën op die we als Beeld en Geluid kunnen uitproberen. Ik werk hier nu zes jaar en waardeer de ruimte die Beeld en Geluid me heeft gegeven om mijn ambities waar te maken. Zo heb ik twee jaar geleden aan een traject voor talentontwikkeling gewerkt, van idee tot fondsaanvraag en de uitvoering ervan tot een expositie. Acht maanden lang kwamen maandelijks vijf jonge makers uit verschillende disciplines bij ons langs. Samen met een externe coach bespraken we hun werk en gaven we feedback. Uiteindelijk leverden ze allen een autonoom werk op, waar we een kleine tentoonstelling aan hebben gewijd. Samen met Het Nieuwe Instituut in Rotterdam gaan we dit talentontwikkelingstraject dit jaar herhalen.’

Ronald de Nijs is eindredacteur van IP

Deze bijdrage komt uit IP nr. 1 / 2019. Het gehele nummer kun je hier lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *