Marijn ten Thij promoveert onderzoek om meerwaarde te creëren uit sociale data

Wiskundige Marijn ten Thij onderzocht of de overvloed aan sociale data te gebruiken is om meerwaarde te creëren voor het bedrijfsleven of de overheid. Op 15 oktober a.s. verdedigt promovendus Ten Thij zijn proefschrift over dit onderzoek.

Marijn ten Thij’s resultaten helpen ons een stap dichterbij het begrip van het ontstaan van trends en hun verspreiding. In de huidige maatschappij waar het internet is veranderd in een persoonlijker en deelnemender medium, en nepnieuws even normaal wordt als regulier nieuws, is het goed om te weten hoe deze informatie zich verspreidt.

Ontstaan en verspreiding van trends

Ten Thij onderzocht ten eerste wat trendgedrag in online platformen drijft. Daarnaast richtte hij zich op het voorspellen van toekomstige gebeurtenissen op basis van huidig gedrag en activiteit op het platform. Als laatste onderzocht Ten Thij het verwerken van informatie uit online platforms in real-time, waarin hij zich voornamelijk richtte op informatie die betrekking heeft op de tuin- en uitbouw-sector als onderdeel van het BigTU-project . Hij voerde het onderzoek uit door wiskundige modellen te combineren met data verworven uit Twitter. Daarnaast ontwikkelde hij een systeem dat berichten binnenhaalt in real-time uit Twitter en die direct visualiseert.

Hortiradar

Allereerst ontwikkelde Ten Thij een model dat de verspreiding van informatie in een sociaal netwerk nabootst. Het samenkomen van meerdere groepen lijkt volgens dit model een indicatie van trendgedrag te zijn. Verder analyseerde hij het effect van het uitlichten van informatie in Wikipedia, waarbij een duidelijke exponentiele afname van de aandacht wordt blootgelegd. Tot slot ontwikkelde Ten Thij samen met zijn collega Rahiel Kasim de Hortiradar, waarin alle binnengehaalde berichten over de tuin- en uitbouw-sector gevisualiseerd worden.

(Beeld: pixabay.com)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *