Q&A met Sandra Scherpenisse

Via posters in abri’s, radiospotjes en video’s vertelden bekende Nederlanders als Noraly Beyer en Ad van Liempt deze zomer wat het Nationaal Archief voor hen betekent. Hun verhalen maken deel uit van de campagne ‘Het Nationaal Archief komt heel dichtbij’, bedoeld om de naamsbekendheid van het NA te vergroten. Woordvoerder Sandra Scherpenisse vertelt.

Door: de redactie

Het Nationaal Archief is nog niet bekend genoeg?

‘Als maatschappij doen we een hoop om onze geschiedenis vast te leggen en te behouden voor toekomstige generaties. Het Nationaal Archief zorgt dat alles dat bij ons binnenkomt voor altijd wordt bewaard, toegankelijk is en zichtbaar blijft. De échte waarde van archieven zit hem echter in het gebruik ervan. Daarom zorgen wij dat iedereen zo laagdrempelig mogelijk gebruik kan maken van de uitgebreide collectie in de studiezaal en via nationaalarchief.nl. Deze campagne zorgt dat meer mensen ons leren kennen en weten welke schatten wij in huis hebben.’

Is een breder publieksbereik de doelstelling van de campagne?

‘Dat is altijd ons doel. Een grotere bekendheid en meer mensen die gebruikmaken van onze rijke collectie in de studiezaal, via nationaalarchief.nl en door het bezoeken van tentoonstellingen en lezingen.’

Richt de campagne zich op specifieke doelgroepen?

‘Ja. We mikken met de campagne op de hoger opgeleide 50-plusser die regelmatig een museum bezoekt en belangstelling voor geschiedenis heeft.’

Bekende Nederlanders dienen als boegbeeld?

‘Onze boegbeelden kennen het Nationaal Archief goed, komen regelmatig bij ons over de vloer. De verhalen die onder anderen Noraly Beyer, Ad van Liempt en Karla Peijs vertellen zijn persoonlijk en echt. Dankzij hun medewerking trekt de campagne extra de aandacht.’

Waarom is de campagne Waarom is de campagne midden in de zomer gestart?

‘De eerste flight startte eind juli, rondom de “verjaardag” van het bij ons liggende Plakkaat van Verlatinge. De tweede flight volgt in oktober. Daartussenin zetten we onze nieuwe tentoonstelling Face to Face in de schijnwerpers. Zo zijn we drie maanden achter elkaar zichtbaar. Face to Face is vanaf 14 september te bezoeken en toont bijzondere portretten uit de grootste fotocollectie van Nederland.’

 Deze bijdrage komt uit IP nr. 6 / 2018. Het gehele nummer kun je hier lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *