IPLINGO: Lootboxes

Door: Edwin Mijnsbergen

Als je in Google zoekt op het woord ‘buitdoos’, krijg je minder dan tweehonderd zoekresultaten gepresenteerd. Daar zou je uit op kunnen maken dat veel mensen en media het begrip loot box het liefst onvertaald gebruiken, of hooguit als samentrekking met een Nederlands tintje, lootbox.

Lootboxes zijn sinds november 2017 veel in het nieuws. Het betreft virtuele dozen of kisten die in veel moderne videogames worden gebruikt om spelers te belonen met willekeurige items. Die dozen verdien je door een spel simpelweg te spelen of door bepaalde levels af te ronden of van tevoren gestelde doelen te behalen. Veel videogames bieden ook de mogelijkheid om de lootboxes te kopen met echt geld. Als koper weet je vooraf niet wat je voor je geld zult krijgen.

De doosjes zijn in het nieuws omdat er wereldwijd een discussie is ontstaan over de vraag of het hier om een vorm van gokken gaat. De controverse begon met de lootboxen van het spel Star Wars: Battlefront II. Omdat ze ook upgrades voor bijvoorbeeld wapens konden bevatten, had een bijbetalende speler een oneerlijk voordeel ten opzichte van iemand die geen extra geld spendeerde. Deze maand kondigde het bedrijf aan met nieuwe lootboxen in de game te zullen komen, die alleen cosmetische beloningen bevatten, bijvoorbeeld om het uiterlijk van spelfiguurtjes aan te passen.

Het is een interessante discussie, met meer complexe vraagstukken dan je zou verwachten. Als je het uitgebreide lemma over lootboxen op de Engelstalige Wikipedia als startpunt neemt, ben je al uren zoet. Persoonlijk geloof ik het echter wel. Ik speel al jaren videogames. In recentere titels als Call of Duty en Overwatch word ik dagelijks geconfronteerd met deze schatkistjes. Die koester ik, maar in de verleiding er een paar te kopen kwam ik nog nooit. Met geld kun je al jaren allerlei wapens of levels kopen in de gamewereld, ook illegaal. Als mensen dat willen doen: prima. Met gekocht materiaal koop je dan misschien wel voordelen, je spelvaardigheid groeit er niet per se door. Wat mij betreft is het vooral aan de ouders om hun kinderen te beschermen tegen ongewenste in-game aankopen. Dat gaat verder dan die lootboxes alleen.

Edwin Mijnsbergen is redacteur van IP en freelance informatiespecialist.

Deze bijdrage komt uit IP nr. 3 / 2018. Het gehele nummer kun je hier lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *