Hoger onderwijs: Digitale scoringsrubriek informatievaardigheden

Ongeveer een jaar geleden (15 september 2016) promoveerde Jos van Helvoort op een proefschrift over het beoordelen van informatievaardigheden in het hoger onderwijs. In het proefschrift stond de door hem ontwikkelde ‘scoringsrubriek voor informatievaardigheden’ centraal. In IP 7 / 2016 keek Van Helvoort terug op de uitkomsten van zijn onderzoek en blikte hij vooruit naar het toekomstige gebruik van de scoringsrubriek.

Een van de mogelijkheden die een brede acceptatie door docenten zou stimuleren, was volgens hem een digitale variant die ook makkelijk kan worden aangepast als vakdocenten daar behoefte aan hebben. ‘Samen met collega Stefan Tax heb ik daar aan gewerkt,’ vertelt Van Helvoort. ‘Het resultaat – een digitaal invulformulier in pdf – is sinds kort beschikbaar. De digitale scoringsrubriek voor informatievaardigheden is te downloaden op de bibliotheekpagina van De Haagse Hogeschool.’

Wat zijn de voordelen van het digitale formulier? Van Helvoort noemt er drie:

  • het gemak waarmee docenten (of studenten onderling) vanaf hun computer feedback kunnen geven en deze kunnen versturen via e-mail;
  • de mogelijkheid om met behulp van Adobe Acrobat XI Pro de ingevulde data uit een set van formulieren te exporteren naar Excel en deze data te gebruiken voor verdere analyse;
  • aansluiting bij de trend om online leren en meer traditionele vormen van onderwijs met elkaar te combineren (‘blended learning’).

Tot slot is er ook een Engelstalige variant van de digitale scoringsrubriek beschikbaar. ‘Deze versie heb ik afgelopen september gepresenteerd op de European Conference on Information Literacy in Saint-Malo,’ aldus Van Helvoort. Het abstract daarvan is te vinden in de conference proceedings.


Verder lezen

De digitale scoringsrubriek voor informatievaardigheden: zie www.dehaagsehogeschool.nl/studievoorzieningen/bibliotheek/informatievaardigheden.

Engelstalige variant van de digitale scoringsrubriek: zie https://www.thehagueuniversity.com/practical-matters/library/information-literacy.

Van Helvoort, J. (2016). Informatievaardigheden: constructie, evaluatie en toekomst van een scoringsrubriek. InformatieProfessional (IP), 2016 (7), 18-19.

Van Helvoort, J. & Tax, S. (2017). Digitization of a scoring rubric for information literacy. European Conference on Information Literacy. Saint-Malo, France. 18-21 September 2017.

Proefschrift: hdl.handle.net/11245/1.539501


Deze bijdrage komt uit IP nr. 8 / 2017. Het gehele nummer kun je hier lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *