Stichting VOGIN wil innovatie

 stimuleren

Stichting VOGIN wil als een ‘agentschap voor fondsen’ partijen vinden die innovatieve producten voor de informatiegemeenschap kunnen ontwikkelen. Voorzitter Erwin la Roi vertelt.



Door: de redactie

‘Als stichting VOGIN hebben we de ambitie om ons sterker in te gaan zetten voor de informatiegemeenschap en -industrie. De definiëring van die gemeenschap/industrie wordt steeds breder – en is ook aan verandering onderhevig. In elk geval scharen we de bibliotheek- en archiefwereld hieronder, maar we willen ook gereedschappen ontwikkelen voor bijvoorbeeld onderzoeksjournalistiek en burgeronderzoekers.

Vanuit ons VOGIN Fonds ondersteunen we al verschillende jaren initiatieven die ons vakgebied een stap verder kunnen brengen. Dat doen we met relatief kleine bedragen – maximaal een paar duizend euro – want ons eigen kapitaal is bescheiden. Maar als je een jaar met een project bezig bent, is een paar duizend euro snel opgesoupeerd. Grote projecten kunnen we niet zelfstandig ondersteunen, daarom wil VOGIN het “agentschap” worden van een aantal fondsen. Het GO Fonds heeft toegezegd kansrijke projecten financieel te gaan ondersteunen en we zijn met een tweede fonds in gesprek. Wij zoeken en begeleiden actief de projecten zodat er veel meer op kwaliteit en impact kan worden gestuurd. In de huidige werkwijze was de aanpak te versnipperd en vond er weinig sturing en monitoring plaats.

We hopen dit jaar zo’n twee projecten te initiëren. Die projecten kunnen liggen op het terrein van search en information retrieval en kunnen uitmonden in bijvoorbeeld een app of een educatieve omgeving, zolang het maar in het brede informatiedomein past. De financiële bijdrage – die in de tienduizenden euro’s kan lopen – dient om juist die projecten mogelijk te maken die anders niet zouden plaatsvinden.

Op dit moment wordt in kaart gebracht hoe we het beste in contact kunnen komen met mensen die hoogwaardige innovatieve ideeën hebben. We richten ons vooral op incubators binnen universiteiten: afdelingen die studenten enthousiasmeren en ondersteunen bij het realiseren van ideeën en die vervolgens naar de markt brengen. Bij deze groep is het gebruik en de inzet van data en informatie “hot”, ook al hebben ze geen informatieachtergrond. Na de zomer gaan we bij die partijen langs. We maken er een roadshow van.’

Deze bijdrage komt uit IP nr. 5 / 2017. Het gehele nummer kun je hier lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *