Standplaats Londen: Show & tell

Door: Marja Kingma

Een van de doelstellingen van de British Library is om het aantal publieke evenementen de komende jaren te verdubbelen, naar 360 per jaar. Conservatoren worden geacht actief bij de evenementen betrokken te zijn, zowel organisatorisch als bij de uitvoering. Nu zijn wij curators wel wat gewend, want behalve het in gang zetten van publieke evenementen initiëren we ook activiteiten voor specifieke groepen, zoals academici en studenten.

Het evenement waar ik als curator de meeste voldoening uit haal, is de zogeheten ‘show & tell’: hierbij laat ik steeds een paar speciale collectiestukken aan de bezoekers zien en vertel ik erover.

De afgelopen maand gaf ik vier van dergelijke show & tell-sessies, wat de teller in elk geval doet staan op het dubbele van vorig jaar rond deze tijd.

Elke show & tell is anders en dat is wat het zo leuk maakt. Of ik nu sta te vertellen over een ‘Kerstverhaal in de loopgraven van 1916’ aan medewerkers van de Belgische Ambassade, of een groep Nederlanders de familiebijbel van Elsevier toon, bezoekers zijn altijd gefascineerd door ‘oude boeken’, pamfletten en vooral kaarten. Ook recenter materiaal is populair. Tijdens een seminar over Belgische literatuur in vertaling toonde ik Paul van Ostaijens Bezette Stad in de Franse en Engelse vertalingen, en Gerard Walschaps Trouwen/Celibaat met de vertaling Marriage/Ordeal.

In welke vorm ze ook worden gegeven, deze sessies zijn altijd een doorslaand succes. Maar ook vluchtig materiaal, zoals pamfletten, ‘zines’ en posters, kan rekenen op bewondering, veelal mede omdat bezoekers niet weten dat dit soort materiaal ook verzameld wordt. Zo viel tijdens een open dag voor studenten de collectie Russische satirische posters uit de Eerste Wereldoorlog enorm in de smaak. Een student zei dat ze nooit had vermoed dat er in Rusland satirische tekeningen werden gemaakt.

Kan het zijn dat fysiek materiaal dergelijke inzichten duidelijker maakt dan digitale objecten? Wellicht. In elk geval is het zonneklaar dat zelfs in onze digitale tijd mensen eindeloos gefascineerd blijven door gedrukte materialen. Dat moeten we als hoeders van erfgoed niet vergeten.

Marja Kingma is curator Germanic Studies bij de British Library.

Deze bijdrage komt uit IP nr. 3 / 2017. Het gehele nummer kun je hier lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *