Dat zoeken we op: Medium

Medium is een platform voor online publiceren dat de laatste tijd steeds populairder wordt. Zelf noemen ze zich een social journalism platform, wat meer inhoudt dan alleen een bloghost. Bijzonder eraan is dat jij en ik onze stukken daar kunnen publiceren, maar dat ook iemand als Obama dat regelmatig doet. We kijken eens hoe zoeken daar gaat.

Door: Eric Sieverts

Het is moeilijk te achterhalen hoeveel precies op Medium gepubliceerd wordt. Een schatting van eind 2015 beweerde dat toen ruim 2 miljoen posts verschenen waren. Dat is natuurlijk niet te vergelijken met de meer dan 100 miljard berichten op microbloggingsite Tumblr.

Maar bij Medium gaat het dan ook om macroblogging. Veel bijdragen zijn echte ‘longreads’. De geschatte leestijd staat er dan ook altijd bij vermeld. En de voor internet lange stukken van meer dan 10 minuten, blijken ook echt te worden gelezen. Behalve losse stukken kent Medium ook series bijdragen die ze publications noemen. Dat kan de weblog van een individueel persoon zijn, maar ook bijvoorbeeld de reeks posts van een bedrijf of organisatie. Zo wordt Medium als publicatieplatform gebruikt door bijvoorbeeld ‘The White House’ (medium.com/the-whitehouse) – met ene Obama als regelmatig auteur – of ‘The Economist’ (medium.com/the-economist) – waar diezelfde Obama ook wel eens iets publiceert.

Minimalistisch zoeken

De zoekmogelijkheden van Medium zien er zeer minimalistisch uit. Een klein zoekregeltje achter een nog kleiner vergrootglaasje. Als je daarin meer woorden intikt krijg je automatisch een AND-relatie. Met aanhalingstekens geef je aan dat iets een “exact zinnetje” moet zijn. OR-relaties zijn niet mogelijk. Met een minnetje voor een woord kun je wel een NOT-relatie aangeven.

Er zijn geen zoekvelden, maar als je een term begint in te tikken, verschijnt wel meteen een uitklapmenu met:

  • “PEOPLE”: drie voorbeelden waar de tot dan ingetikte letters de naam van een auteur zijn of daar heel fuzzy op lijken,
  • “PUBLICATIONS”: drie voorbeelden waar het zoekwoord voorkomt in de titel of beschrijving van een publicatie,
  • “TAGS”: drie voorbeelden van toegekende tags waarin het zoekwoord voorkomt – ook weer heel fuzzy.

Fuzzy

Voor elk van die drie categorieën kun je ook een volledig zoekresultaat openen, met alle people, publications of tags die aan je zoekvraag voldoen. Dat biedt dus toch gerichte zoekmogelijkheid voor die paar velden (maar niet voor titels). Je kunt uiteraard ook kiezen om gewoon free-text in alles te zoeken – door meteen op enter te drukken. Ook binnen een “publication” kun je zo verder zoeken naar “stories”.

Truncatie kent Medium niet, maar er wordt wel automatisch op enkel- en meervoud gezocht. Als een zoekwoord ook dan niets oplevert wordt bovendien fuzzy gezocht. Zo levert “siever” onder meer “silver”, “sieve”, “sivers” en “silverman”. Onder de eerder genoemde kopjes people, publications en tags wordt sowieso altijd al fuzzy gezocht. Een apart zoekscherm voor geavanceerd zoeken is er niet.

In Google

Alle bijdragen in Medium zijn webpagina’s en dus ook met Google te vinden. Voordeel daarvan is dat je dan zoeksyntax kunt gebruiken die bij Medium zelf ontbreekt, zoals OR-relaties of zoeken op titelwoorden. Met de toevoeging site:medium.com aan je zoekvraag kun je helaas toch niet alles vinden dat op Medium gepubliceerd is. Sommige organisaties die Medium als publicatieplatform gebruiken, doen dat namelijk onder een eigen domeinnaam. Dat is bijvoorbeeld het geval met de Backchannel-blog en John Battelles NewcoShift-nieuwsbrief.

Zoeken of aanbevelen

Tegenover de wat minimalistische zoekmogelijkheden staat dat Medium veel nadruk legt op recommendatiemogelijkheden. Er wordt precies bijgehouden hoe vaak en hoe lang stukken gelezen worden. Op basis daarvan wordt ranking bepaald en worden mail- en twitteraanbevelingen gegenereerd. Bovendien maken ze het heel makkelijk om met de muis geselecteerde stukjes tekst uit bijdragen direct in tweets te verwerken – Medium is dan ook ontwikkeld door een van de oprichters van Twitter. Daarmee illustreert deze laatste aflevering van deze zoekrubriek hoe in sommige systemen sociale aanbevelingen belangrijker zijn geworden dan zoeken.

Eric Sieverts, redacteur van IP en freelance docent en adviseur.


 

URL medium.com
Booleaans combineren  alleen AND- en NOT-relaties
Truncantie  nee (wel automatisch woordstam en fuzzy)
Speciale zoekvelden  nee (indirect wel auteurs, publicaties en tags)
Advanced zoekscherm  nee
Parametrische filters  nee
Ook in Google  ja
Semantische markup  nee

Deze bijdrage komt uit IP nr. 8 / 2016. Het gehele nummer kun je hier lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *