Save the date: KNVI Jaarcongres op 10 november 2016

Do it Yourself!’ Dat is dit jaar het thema van het congres dat de vakverenigingen KNVI, SOD en Ngi-NGN gezamenlijk organiseren op 10 november in het NBC Congrescentrum Nieuwegein. Centraal staat de vraag: wat voeg je als informatieprofessional toe aan alle veranderingen en innovaties die het werkveld voortdurend in beweging houden? Wat kun je er zelf aan bijdragen? 
Het Jaarcongres opent en sluit af met een gemeenschappelijk keynoteprogramma, waar op dit moment de laatste hand aan wordt gelegd. Daartussenin kan de congresganger kiezen uit een tiental programmaonderdelen met interactieve workshops en presentaties. Aan bod komen komen onder andere datavisualisatie, een leven lang leren, jonge talenten, digitaal denken, de betekenis van IBM Watson voor ons vakgebied en actuele ontwikkelingen als blockchain.
Alle programmaonderdelen op een rij:
Een leven lang leren 
Een toekomstbestendige informatiespecialist houdt de ontwikkelingen in z’n vak bij. In het programmaonderdeel ‘Een leven lang leren’ krijg je daarvoor praktische handvatten aangereikt. Zelfevaluatie, beroepscompetenties, certificering en permanente educatie zijn niet alleen noodzakelijk, maar ook nog eens heel leuk.
Visualiseren van data en informatie
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Niet verwonderlijk dus dat data en informatie steeds vaker op een aantrekkelijke en grafische wijze worden aangeboden. In vier sessies leer je meer over het visualiseren van informatie. Van theorie tot praktijk, van zelf doen tot kennisoverdracht.
Transitie begint bij jezelf
In de transitie van papier en uitvoerend naar digitaal en adviserend zijn medewerkers in organisaties nu zelf verantwoordelijk voor het informatiebeheer. Informatieprofessionals dienen hun gedrag en gewoontes aan te passen aan deze nieuwe werkelijkheid. In vier praktische sessies wordt getoond hoe ze in de informatiesamenleving nog een toegevoegde waarde kunnen bieden.
U R a Herro
Informatieprofessionals staan er vaak niet (meer) bij stil dat ze met hun informatievaardigheden spannende en bijzondere dingen kunnen doen. En dat is precies wat verschillende professionals in dit programmaonderdeel aantonen. Laat je inspireren door deze ‘helden’ (die over dezelfde vaardigheden als jij beschikken) – en word zelf ook een held.
Young Talent
Inmiddels een klassieker op het KNVI Jaarcongres: jonge talenten presenteren hun verfrissende ideeën en innovaties voor het informatiedomein. Het publiek bepaalt aan het eind van de pitches wie het beste idee heeft.
Digitaal denken, digitaal doen 
We digitaliseren erop los. We weten dat een digitale informatiehuishouding onbegrensde mogelijkheden biedt. Toch verloopt digitalisering bij de overheid niet soepel. Lukt het ons, informatieprofessionals, eigenlijk wel om digitaal te denken? Zijn we in staat de wereld digitaal te beleven? In dit programmaonderdeel leer je hoe digitaal te denken en digitaal te doen.
Points of You: the Coaching Game
Points of You – the Coaching Game is een spel dat het out-of-the-box-denken stimuleert. Met foto’s, die elk gekoppeld zijn aan gekozen woorden en teksten, worden de deelnemers gestimuleerd tot ‘open denken’. Het spel brengt professionals uit het brede informatiedomein samen en laat zien dat hun werelden elkaar overlappen.
Read and destroy: gone in 60 seconds
In de informatieovervloed mag ook wel eens wat gesaneerd worden. Opruimen die handel. Of ligt het iets genuanceerder? In vier sessies wordt gekeken naar onder andere een webinitiatief om bewaartermijnen van informatie te standaardiseren, een aanpak om informatie generiek te waarderen en een casestudy naar de levenscyclus van documenten (‘from cradle to grave’).
Skill-up informatievaardighedenonderwijs
Hoe doe je onderzoek naar de behoeftes van studenten? Wat zijn de nieuwe frameworks? Hoe werkt de flipped classroom-methode in een blended learning-aanpak van het informatievaardighedenonderwijs? En hoe stel je de optimale zoekstrategie op en zet je deze uit over verschillende databanken? Je hoort het allemaal in het programmaonderdeel ‘Skill-up informatievaardighedenonderwijs’.
Problem Solving in een steeds complexere wereld
Door de digitale transformatie is de complexiteit van de techniek maar ook de aansturing van de processen enorm toegenomen. Daardoor wordt het oplossen, voorkomen en voorspellen van steeds complexer wordende problemen bepaald niet makkelijker. Volgens het World Economic Forum is ‘complex problem solving’ nu en over vijf jaar de belangrijkste vaardigheid voor professionals. Dat je problemen moet oplossen, voorkomen en voorspellen is duidelijk, maar hoe doe je dat nu eigenlijk? In dit programmaonderdeel wordt een tipje van de sluier gelicht.
Toekomstkijken met cognitive computing, blockchain en Archiknowmads
Gaat supercomputer IBM Watson de menselijke ondersteuning en advisering vervangen? Wordt door blockchain – zogenaamde smart contracts – een vertrouwde tussenpartij als de documentalist overbodig? En wat willen de zogeheten Archiknowmads, oftewel I-professionals die ‘knowmadisch’ innoveren? Al deze ontwikkelingen zullen het vakgebied ingrijpend veranderen. Dit programmaonderdeel geeft een kijkje in de toekomst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *