Crowdynews: contentcuratie at your service

In deze rubriek komen vooral jonge startups aan bod die met het binnengehaalde kapitaal aan de slag gaan om de hooggespannen verwachtingen waar te maken. Dit keer aandacht voor een al wat oudere organisatie. In 2011 startten Groningers Jeroen Zanen en Edwin Kuipers het bedrijf Crowdynews, een contentcuratieplatform. 

Door: Eric Kokke

De grote doorbraak van Twitter als serieus (nieuws)medium in Nederland was op 25 februari 2009. Op die dag stortte een vliegtuig van Turkish Airlines neer bij Schiphol en bleek dat het verspreiden van nieuws via social media vele malen sneller kan verlopen dan via de traditionele kanalen. Sindsdien is het gebruik van social media-platforms als nieuwsbron alleen maar toegenomen. Reden voor Crowdynews om deze oude en nieuwe media aan elkaar te koppelen.

Realtime verrijking

Crowdynews is een contentcuratieplatform, in eerste instantie gericht op mediabedrijven: het houdt zich bezig met de (automatische) selectie, categorisatie en verspreiding van social media-berichten. Vervolgens zorgt het platform ervoor dat de gevonden content wordt geïntegreerd met de reguliere (nieuws)berichtenstroom van de aangesloten organisaties. In de praktijk betekent dit dat gerelateerde posts (foto’s, video en tekstberichten) van onder andere Facebook, Instagram, Twitter en Vimeo automatisch worden geplaatst bij artikelen op de website van bijvoorbeeld een krant.

Klanten van Crowdynews kunnen, zonder extra inspanning, realtime hun eigen artikelen verrijken met social content, waardoor de eigen website en/of newsfeed – hopelijk – aantrekkelijker en waardevoller wordt voor de lezer.

Het platform onderscheidt zich van soortgelijke aanbieders doordat het in staat is de meest gebruikte social media-kanalen aan elkaar te koppelen in plaats van bijvoorbeeld alleen Twitter, zoals nu vaak gebeurt.

Techniek

Om dit proces automatisch te laten verlopen past Crowdynews ‘natuurlijke taalverwerking’ (automatische analyse van platte en opgemaakte tekst) en kunstmatige intelligentie toe. Deze methodiek zorgt ervoor dat aanbieder en gebruiker niet meer afhankelijk zijn van hashtags. Verder is bijvoorbeeld een faciliteit ingebouwd die beledigende reacties of content van concurrenten kan uitsluiten van de feed.

Groei

Het bedrijf heeft sinds de oprichting nog geen winst gemaakt. Dat is op dit moment ook niet de doelstelling. De focus ligt op een snelle groei van zowel de organisatie als de dienstverlening. En dat lukt aardig. Zo telt Crowdynews inmiddels 60 man en realiseert het een volume van 1 miljard pageviews per maand – in 25 talen. De klantenlijst bevat een aantal aansprekende namen, zoals Chicago Tribune, Washington Times, AccuWeather, Berliner Zeitung en, in Nederland, de Persgroep.

Het concept lijkt dus aan te slaan. Ook bij de investeerders. In 2015 haalde het bedrijf 2,5 miljoen dollar binnen, in 2016 nog eens 3,7 miljoen dollar. Die investeringen moeten leiden tot uitbreiding in de snelste groeilanden van de dienst, Brazilië en India. Daarnaast wil de organisatie zich richten op een andere potentiële groeimarkt: China.

Data

Het belang van de groei van het aantal gebruikers en daaraan verbonden pageviews heeft te maken met het verdienmodel van Crowdynews. Naast afname van de dienst zelf door uitgevers is de belangrijkste inkomstenbron de advertentieverkoop. Samen met de feed van de diverse social media-kanalen lopen ook advertenties mee. Met het huidige volume aan pageviews begint het omslagpunt voor de organisatie in beeld te komen.

Om die pageviews te laten stijgen hoopt Crowdynews per land waarin zij actief is de vier of vijf grootste uitgevers aan zich te binden. De oprichters denken dat dit gaat lukken omdat zij zien dat het belang van social media nog steeds toeneemt.

Het verkrijgen van data over de content (wie leest wat op welk tijdstip vanaf welk device en op welke plaats) biedt bovendien mogelijkheden om gedrag te voorspellen en daar de toevoer van content en advertenties op af te stemmen. Dit biedt ook een meerwaarde voor de uitgevers: ze delen mee in de advertentie-inkomsten.

Eric Kokke is marketingmanager van GO opleidingen.

Deze bijdrage komt uit IP nr. 2 / 2016. Het gehele nummer kun je hier lezen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *