Ran Hock en Pieter Cobelens op VOGIN-IP-lezing

De Amerikaanse zoekexpert Randolph (Ran) Hock en oud-directeur van de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) Pieter Cobelens zijn de keynotesprekers op de VOGIN-IP-lezing op 3 maart 2016 in de OBA.

Zoekexpert Ran Hock heeft vele artikelen over zoekmethoden en zoekstrategieën in Amerikaanse vakbladen op zijn naam staan. Van zijn hand is ook het recent herdrukte Extreme Searcher’s Internet Handbook. Naast een keynote zal hij op de VOGIN-IPlezing ook een workshop verzorgen.

In het zinnetje ‘Dr. Hock has trained over 14,000 online users in thirteen countries’, te vinden op Hocks website, zullen beide getallen na 3 maart dus geüpdatet moeten worden. Als tweede keynote-spreker treedt op Pieter Cobelens (GenMaj b.d.), oud-directeur van de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) en specialist op het terrein van informatie zoeken ten behoeve van corporate intelligence. Hoewel hij uit hoofde van zijn voormalige werkkring ook nog wel eens bij het tv-programma van Jeroen Pauw aanschuift, heeft die corporate intelligence waarover hij op de VOGIN-IP-lezing zal spreken, heel algemeen betrekking op allerlei soorten organisaties. Tussen deze twee keynotes in kunnen de deelnemers zowel ’s ochtends als ’s middags kiezen uit kortere lezingen en diverse workshops. De VOGIN-IP-lezing vindt plaats in de Openbare Bibliotheek Amsterdam.


Drie vragen aan Pieter Cobelens

Welke boodschap hebt u als militaire inlichtingenman voor andere organisaties als het gaat om ‘corporate intelligence’?

‘In de wereld van zich almaar multiplicerende big data wordt het steeds moeilijker maar ook spannender om de juiste informatie boven water te halen en te gebruiken voor analyse en voorspellend vermogen. Het KNMI is daar zeer succesvol in als het gaat om de voorspelling van het weer, maar het heeft geen ruimte voor een grote foutmarge. Ieder bedrijf zou zo’n betrouwbaar voorspellend vermogen willen hebben, en liefst iets sneller en beter dan de concurrentie.’

Wat is daarbij het grote verschil tussen een inlichtingendienst en een ‘gewone’ organisatie?

‘Bij militaire inlichtingendiensten gaat het áltijd over “leven en dood”, en gezien hun beslotenheid worden zij voortdurend gewantrouwd.’

Wat kan een organisatie leren van de manier waarop een inlichtingendienst met informatie omgaat?

‘Vooral goed omgaan met aannames, vermijden van single source information en voortdurend verbeteren van analytische capaciteit en zoekfuncties in big data.’


Deze bijdrage komt uit IP nr. 9 / 2015. Het gehele nummer kun je hier lezen.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *