Dat zoeken we op: Instagram

De laatste tijd is veel geschreven over de verbeterde zoekfunctie van de mobiele foto-sharingdienst Instagram die nu via het web wordt aangeboden. IP onderzoekt hoe terecht het enthousiasme is dat daarin vaak doorklinkt.

Door: Eric Sieverts 

Instagram is bezig naar buiten te komen uit de walled garden van zijn mobiel-only app. Via instagram.com gingen ze het web op, ook voor zoeken. Maar dat naar buiten komen wordt nog erg halfslachtig gedaan. Om te kunnen zoeken is een Instagramaccount nodig, waarvoor je je alleen kunt registreren via de mobiele app. Andere – betere – foto’s dan van je mobieltje kun je nu uploaden, maar ook dat kan nog altijd niet rechtstreeks vanaf je desktop. Daarom heb ik bij mijn test ook meteen maar gekeken of een Android-emulator, waarin je de hele app op je pc kunt installeren, een beetje werkt. Het daarvoor gebruikte BlueStacks werkte inderdaad ‘een beetje’: ik heb een account kunnen aanmaken en een foto vanaf mijn pc kunnen uploaden, maar daarmee is ook wel alles gezegd. Maar daar gaat dit artikel verder niet over.

Beperkte zoekmogelijkheden

Instagrams geroemde zoekmogelijkheden blijken in de praktijk erg beperkt. Als je een zoekterm begint in te tikken, verschijnt een scrollbaar uitklapvenster, met daarin ‘termen’ die aan de ingetikte tekst voldoen. Die termen zijn er in drie soorten: gebruikersnamen, hashtags en locaties. Dat is dan ook meteen de enige informatie die doorzoekbaar is. In verdere tekst die mensen aan hun foto’s hangen kun je niet zoeken. Door een term aan te klikken krijg je de foto’s te zien van die gebruiker, met die hashtag of met die geotag. Er is geen mogelijkheid om specifiek op alleen hashtags, geotags of gebruikers te zoeken, wat bij sommige zoekwoorden wel eens hinderlijk is.

Raadsels

Voor het rijtje termen wordt automatisch (rechts) getrunceerd. Soms – maar niet altijd – krijg je ook termen waarin een letter anders is. Met ‘aamsterdam’ vind je ook ‘amsterdam….’, met ‘jstaaks’ vind je ook ‘stark’s park’, maar met ‘abuteo’ komt ‘buteo’ (buizerd) er niet uit. Nog raadselachtiger is dat er soms gebruikersnamen uitkomen waarvan volstrekt onduidelijk is wat ze met de zoekterm te maken hebben. Zo levert datzelfde ‘buteo’ ook gebruiker ‘141018___’ op.

Bij intikken van twee woorden wordt soms op de combinatie daarvan gezocht, eventueel ook aan elkaar geschreven. Maar combinaties van twee hashtags (ook zonder de hash) leveren niets op. Ook verder zijn geen Booleaanse combinaties mogelijk – geen OR en geen NOT. Met aanhalingstekens wordt truncatie onderdrukt, maar die exacte woorden hoeven niet voor te komen als het exacte zinnetje dat je hebt ingetikt.

Voor de geotags kunnen gebruikers willekeurige namen van straten of zelfs gebouwen opgeven, zodat je daar weinig gecontroleerd mee kunt zoeken. Zo levert ‘dam amsterdam’ onder andere een geotag in Moskou op, waarmee dan weer wel in Amsterdam gemaakte foto’s getagd bleken. Maar dat is de Instagram-zoekfunctie natuurlijk nauwelijks aan te rekenen.

Deels in Google

Doet Google het misschien beter? Daarop is het antwoord ‘ja en nee’. Met de bekende toevoeging site:instagram.com aan je zoekvraag, zoek je wel op alle tekst in beschrijvingen en niet alleen op gebruikersnamen en hash- en geotags. Maar daar staat tegenover dat je met Google (nog) lang niet alle foto’s en gebruikers kunt vinden. Zo kan Google jstaaks helemaal niet vinden en levert raymond snijders site:instagram.com vijf resultaten, terwijl Raymond al 82 foto’s in Instagram heeft.

Het moge duidelijk zijn dat we het enthousiasme over de zoekfunctie van Instagram niet erg kunnen delen. Vergeleken met de fotozoekmogelijkheden bij Flickr blijft Instagram wel erg ver achter. Andere sociale media hebben intussen wel begrepen dat een goede zoekfunctie ook daar belangrijk is. Maar ja, Instagram krijgt er dagelijks wel 70 miljoen nieuwe foto’s bij.


URL instagram.com
Booleaans combineren   nee
Truncantie   automatisch
Speciale zoekvelden   nee
Advanced zoekscherm   nee
Parametrische filters   nee
Ook in Google   ja (maar erg onvolledig)
Semantische markup  nee

 

Eric Sieverts is redacteur van IP en freelance docent en adviseur.

Deze bijdrage komt uit IP nr. 6 / 2015. Het gehele nummer kun je hier lezen

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *