#IPLINGO: Fast laning

Door: Edwin Mijnsbergen

Veel mensen hebben een hekel aan wachten. In de file staan, aansluiten in een lange rij voor de kassa in een supermarkt: het voelt als tijdverspilling. De afkeer is zelfs zo groot dat de media er regelmatig op inspelen. Impressies van lange rijen (vrijwillig) wachtende mensen halen regelmatig het nieuws. Denk aan de beelden van slierten mensen die al dagen van tevoren bij een winkel staan te wachten om het nieuwste model smartphone als eerste te kunnen bemachtigen, of aan het succes van de recente tentoonstelling De late Rembrandt in het Rijksmuseum. Het NOS Journaal belichtte dat succes en ging daarbij vooral in op de ergernis van veel bezoekers over de drukte. Men klaagde steen en been over de wachttijden.

Bedrijven en culturele organisaties werken al jaren aan systemen die vaste klanten of gebruikers van apps in staat stellen wachtrijen te omzeilen door een extra bedrag te betalen. Dat omzeilen wordt vaak aangeduid als ‘fast laning’. Bij pretpark Walibi kun je sinds 2012, via je mobieltje, digitale tickets reserveren voor versnelde toegang tot acht attracties, steeds meer fastfoodketens laten klanten maaltijden vooraf digitaal bestellen en bij de eerder genoemde tentoonstelling in het Rijksmuseum kwam je sneller binnen op vertoon van je vriendenpas.

Nieuw is het verschijnsel fast laning dus zeker niet, maar sites als Trendwatching.com namen de term desondanks op in de trendlijsten voor 2015. De reden daarvoor is dat er nu pas apps worden gelanceerd die onnodig wachten aanpakken. Het aanbod varieert van apps die bedrijven als Starbucks zelf maken, tot toepassingen die door derden worden ontwikkeld. De apps van Qless en Qriffi c bijvoorbeeld.dienen voor ‘rijmanagement’, terwijl de app van Postmates.com nog een stap verdergaat: je kunt hiermee het boodschappen doen volledig uitbesteden.

(Culturele) organisaties die regelmatig te maken hebben met wachtend publiek, doen er goed aan zich in fast laning te verdiepen. Door hierop in te zetten haal je zonder veel moeite een ergernis weg bij een deel van je doelgroep.

Edwin Mijnsbergen is redacteur van IP en freelance informatiespecialist’.

Deze bijdrage komt uit IP nr. 5 / 2015. Het gehele nummer kun je hier lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *