Datavisualisatie: Paul Veugen: ‘We willen mensen aansporen meer te bewegen’

De Nederlandse appbouwer Human.co ontving in mei een Webby Award – een soort ‘Internet-Oscar’ – in de categorie Websites. Mede-oprichter en CEO Paul Veugen (1984) vertelt over de app Human.co die mensen stimuleert om meer te bewegen en over het succes van de bijbehorende datavisualisaties.

Door: Niall MacKellar 

Wat houdt Human.co in?

‘Twee jaar geleden startte ik samen met Renato Valdes in San Francisco met Human.co. We wilden een applicatie bouwen die mensen stimuleert om meer te gaan bewegen. Wij vinden namelijk dat je bij de aanbevolen dagelijkse dosis lichaamsbeweging grotendeels kunt volstaan met dertig minuten “verplaatsing” in plaats van te gaan sporten. Maar de laatste vijftig jaar hebben wij ons leven zo ingericht dat we nog nauwelijks hoeven te bewegen. Tegelijkertijd nemen we wel een abonnement op de sportschool!’

‘Dit fascinerende gegeven heeft geleid tot de stappenteller Human.co, die gebruikers stimuleert het aantal minuten dagelijkse beweging constant te verhogen. Wat je ziet is dat de gebruikers na zes weken 75 procent meer zijn gaan bewegen. Aan ons de taak dit percentage nog verder op te schroeven.’

En wat is de bijbehorende visualisatie Human Cities?

‘De data die de honderdduizenden gebruikers van Human.co tezamen creëren, gebruiken we om de app te verbeteren. We realiseerden ons dat je met die data – miljoenen dagelijkse bewegingen – inzichten over bijvoorbeeld het menselijk gedrag kunt visualiseren. Dat heeft geleid tot Human Cities, een reeks visualisaties waarin te zien is hoe onze gebruikers zich door verschillende wereldsteden begeven.’

‘Bij het visualiseren van die data kwamen we tot een opvallende ontdekking: de plekken in wereldsteden waar het verkeer, via bijvoorbeeld de fiets, extreem druk is komen overeen met de plaatsen waar een groot aantal ongelukken plaatsvindt.’

Worden jullie data en visualisaties gebruikt voor wetenschappelijke doeleinden?

‘Naar aanleiding van het project Human Cities hebben wij meer dan honderd reacties gehad van onderzoeksbureaus en overheden die alle zeer geïnteresseerd zijn in de dataset. Wat die dataset extra interessant maakt is dat de data heel erg is gefocust op lifestyle: je kunt nagaan wanneer, waar, hoe en hoeveel iemand beweegt. Dat maakt de dataset zeer divers. Dit heeft geleid tot die enorme vraag.’

‘We hebben nu de taak om uit te gaan zoeken of en zo ja, met wie wij deze data willen delen. Daarbij kijken wij naar de wetenschappelijke relevantie van het gebruik ervan. Overigens zijn we van mening dat de data niet van ons is, maar van de gebruikers zelf. Wij zijn daarom extra voorzichtig, ook al is alle data geanonimiseerd.’

MacKellar volgt de master Information Design aan de Design Academy Eindhoven.

Deze bijdrage komt uit IP nr. 5 / 2015. Het gehele nummer kun je hier lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *