EIM Zomerevent 2015

Innovatie door inspiratie en interactie voor senior en young professionals. Wat levert Enterprise Information Management (EIM) mijn organisatie op? Wat zijn concrete ervaringen met beschikbare EIM-oplossingen? Welke kant gaat het uit? Wat zeggen de visionairs? Alles op het geheel vernieuwde EIM Zomerevent, een initiatief van Uitgeverij IP, op 25 juni in het Kurhaus in Scheveningen.

– stuur topsprekers aan met de Event-App van Ngi-NGN
– neem kosteloos een young professional mee
– negen vakverenigingen, waaronder de KNVI, betrokken
INHOUD SESSIES EN WORKSHOPS
08.30   ONTVANGST en inloop
9.30    OPENING en uitleg door Marcel Aldewereld
09.40 – 10.20  VUURWERK:
Digital Disruption
Farid Tabarki
Digitale Radicale Disruptie. We zitten midden in een faseovergang: oude, rigide structuren maken plaats voor dynamiek waarin burgers, maatschappelijke organisaties en bedrijven flexibele verbanden aangaan en weer verbreken. De tijd van de piramides met een duidelijke hiërarchie is voorbij. Door radicale decentralisatie organiseren kleine verbanden steeds meer zelf; radicale transparantie zorgt openheid van zaken.
10.20 – 10.50  OVERHEIDSWERK:
Hoe zit het nou écht bij de Digitale Overheid?
Bas Eenhoorn, Nationaal Commissaris Digitale Overheid
Het harmoniseren en verder ontwikkelen van de generieke digitale infrastructuur van de Overheid is een megaprogramma. Bas Eenhoorn, Nationaal Commissaris Digitale Overheid neemt ons mee:
Hoe zit het echt: wat zijn de grootste knelpunten in de digitale infrastructuur van de Overheid?
Hoe gaan we dit tackelen?
Hoe kunnen we de digitale dienstverlening aantrekkelijker maken?
10.50 – 11.30  BURGERWERK:
MijnOverheid, Digitale Berichtenbox: op naar de 10 miljoen digitaal participerende burgers!
Bertjan Marree, Wouter Welling, Logius 
MijnOverheid is wat Bas Eenhoorn noemt: ‘het onontdekte pareltje van de GDI’ (Generieke Digitale Infrastructuur). In potentie zou iedere Nederlandse burger op één centrale plaats zijn zaken kunnen doen met de overheid. MijnOverheid zou overheidsdienstverlening duurzamer,  toegankelijker, overzichtelijker en ook nog eens een stuk goedkoper kunnen maken. In de afgelopen twee jaar zijn er grote stappen gemaakt met MijnOverheid: van 400.000 naar 1,6 miljoen actieve accounts en van 4 naar 34 overheidsorganisaties die digitale post versturen. Dit lijkt een prachtig innovatief project dat de juiste kant op gaat. Zo gaat de Belastingdienst aan het einde van 2015 bijna al zijn post digitaal versturen via MijnOverheid. Wat zijn de obstakels waar MijnOverheid tegenaan loopt? Waar liggen de kansen? Waarom is innoveren in een polderlandschap soms moeilijker dan het lijkt? Wat staat ons te wachten van dit project en wat kunnen we ervan leren? Bertjan Marree (senior) en Wouter Welling (junior) nemen ons mee in de up’s en down’s van de innovatieve overheid.
11.20 – 11.50  VERENIGINGSWERK:
De dagvoorzitter daagt bestuursleden van de vakverenigingen uit:
• Maarten Emons en Casper van den Wall Bake, Ngi-NGN (ICTprofessionals)
• Klaas Jan Mollema, KNVI (informatieprofessionals)
• Roberto Nagel, Xplor (documentprofessionals)
• Hannie Kool, KVAN (archivarissen)
• Willem Sloep, RMC (EIM-professionals van aanbod- en vraagzijde)
• Gert Zwagerman, SOD (kennisnetwerk voor informatie- en archiefmanagement)
• Cees Fluyt, NVBA (vereniging voor het beheer van bedrijfseigen informatie)
• Suzanne Bakker, VOGIN (Nederlandse Vereniging van Gebruikers van Interactieve Informatiesystemen)
• Ruud Ravenhorst, Cascadis (beroepsvereniging van webprofessionals in de publieke sector).
11.50 – 12.30 BEDRIJFSWERK:
‘Outside In’ bij Landal GreenParks, Eneco, Agis en Menzis
Roberto Nagel m-edp, bestuurslid Xplor Nederland
De volgende uitspraak hebt u zeker al vaker gehoord: “De marketingmanager heeft binnenkort een groter ICT-budget dan de ICT-manager.” Daarmee wordt bedoeld dat er significante investeringen in software en services gepland staan om marketing te ondersteunen bij het halen van hun doelstellingen. Aan de ene kant is deze ontwikkeling te danken aan de functionele volwassenheid die de softwareoplossingen voor Marketing Automation heeft bereikt; aan de andere kant is de focus van marketing aan het verschuiven van ‘klant winnen’ naar ‘klant behouden’. Om dit doel te bereiken gaat de marketingmanager op zoek naar nieuwe tactische middelen: flexibele softwareoplossingen die ons beeld van klantenservice, productiviteit en winstgevendheid veranderen. Nieuwe stakeholders uit de business bepalen de IT-investeringen en dwingen business- en IT-architecten om hun bestaande infrastructuur voor informatiebeheer te herzien en te transformeren.
• Zijn er concepten die je helpen om uit de spagaat van stabiliteit vs. constante vernieuwing te komen?
• Hoe identificeer je business-relevante informatie in je communicatie (websites, social media, sentiment, voorkeuren, klikgedrag etc.) om ze op te slaan en te verwerken?
• Hoe bepaal je de juiste context (inhoud, tijdstip, kanaal) om ervoor te zorgen dat uitgaande informatie relevant is voor de ontvanger?
De presentatie wordt aangevuld met highlights uit de strategische bijeenkomsten van Xplor Nederland met praktijkcases van o.a. Landal, Eneco, Agis en Menzis.
12.30 – 13.30 Pronk Foyer, serre en terras
Lunch, meetings bij de Meeting Points 
13.30 – 14.15  Jacob Pronkzaal
Search based applications: NO disruptive technology! Casus PWC
Ulf Arvehed, Director Dassault Systèmes EuroNordics. Benoit Despierre, PricewaterhouseCoopers
Director Ulf Arvehed will further introduce Dassault Systèmes, being Europe’s second-largest software company by revenues, and its value propositions for Search. Benoit Despierre will take us by the hand showing the development, introduction and role of Pulse, a news aggregator designed by and for PwC, and powered by Exalead CloudView. Benoit began his career with PwC in 1999, starting in the Paris office. He has since held various roles within the internal IT organisation of PwC France, focusing mainly on the design and delivery of collaboration services and solutions for consultants. He is currently based in Frankfurt, Germany, where he works in Knowledge & Collaboration for the EMEA region, and is in charge of Pulse, the news aggregator for PwC.
13.30 – 14.15  Goldbeckzaal
Volatiliteit als enige zekerheid: strategievorming in FrieslandCampina
Erik Elgersma, Friesland Campina
Op 1 april  2015 mochten na 31 jaar melkveehouders in de EU weer vrij van melk-quota hun melkveehouderij leiden. 19,000 van hen zijn via hun zuivelcoöperatie* FrieslandCampina eigenaar van de gelijknamige zuivelonderneming FrieslandCampina NV; hún onderneming die de melk van hun boerderijen op markten over de hele wereld tot waarde brengt.
Het verdwijnen van overheidsinvloed heeft zuivelmarkten wereldwijd volatiel en onvoorspelbaar gemaakt. FrieslandCampina ziet dat als kans. Marktsignalen beter en sneller duiden dan de concurrentie is in een volatiele markt een factor waarmee FrieslandCampina het verschil wil maken.
Hiertoe is een informatie-infrastructuur ontwikkeld die zwakke kwalitatieve en kwantitatieve marktsignalen tijdig herkent en analyses faciliteert. De analyses voeden strategievorming; strategie leidt executie; executie leidt tot de feedback die tot nog betere keuzes moet leiden. De spreker licht in zijn voordracht toe hoe markt-informatie-management via signalering, strategie, executie en continue verbetering in volatiele tijden bijdraagt aan succes.
13.30 – 14.15 Koos Speenhoffzaal
Gemeente Helmond: van postkamer naar Digitaal Ontvangst Portaal
Jos Poels (Quarant BV) / aangeboden door BMConsultants
Hoe zorg je er als organisatie voor dat alle informatie ook in uw DMS/EIM terecht komt en eenvoudig is terug te vinden?
De praktijk is vaak dat informatie via allerlei kanalen uw organisatie binnen komt en u er geen grip meer op heeft.  Er is maar een manier om binnenkomende informatie goed te kanaliseren. De oplossing is dat alle informatie, of het nu post, email, social media berichten of iets anders is, bij binnenkomst wordt gedigitaliseerd en van meta data wordt voorzien. Liefst via een Digitaal Ontvangst Portaal (Digitale postkamer) waarmee op uniforme wijze alle informatie van meta data wordt voorzien voordat deze in het EIM wordt opgeslagen en/of in een workflow wordt geplaatst.
De Gemeente Helmond implementeerde binnen haar werkprocessen intelligent scannen met behulp van Kofax software als eerste stap op weg naar een volledige digitale postkamer.
13.30 – 14.15  Cor Ruijszaal
Informatiehuishouding rondom omnichannel klantcommunicatie
Roberto Nagel m-edp, bestuurslid Xplor Nederland en solutions manager bij Document Dialog
Je komt steeds vaker de term ‘omnichannel’ tegen. Maar waar denk je aan, als je omnichannel hoort? Is omnichannel de overtreffende trap van multichannel? Of gaat het gewoon om nog meer communicatiekanalen? Steeds meer organisaties bieden hun klanten de mogelijkheid om via verschillende kanalen te communiceren waarbij de systemen vooral zijn ingericht om te zorgen voor een optimale beleving per communicatiekanaal. In het beste geval wordt er per interactie een record in een CRM-systeem aangemaakt en wordt de inhoud in een content management-systeem opgeslagen. Maar hoe zit het met een klantinteractie die via het ene kanaal begint en vervolgens via een ander kanaal wordt aangevuld? Denk bijvoorbeeld aan een Twitter-berichtje met “@klantservice – sorry, ik was net vergeten bij de bestelling aan te geven…”. De klant gaat er vanuit dat je hem herkent en dat je zijn aanvulling kunt verwerken, bijvoorbeeld door de ontvangst van zijn berichtje te bevestigen, zijn bestelling aan te passen en een nieuw besteloverzicht te sturen. Omnichannel klantcommunicatie heeft dus vooral met je informatiehuishouding te maken. Laat je meenemen naar de wereld van omnichannel klantcommunicatie: doelstelling, positionering, voorbeelden, voorwaarden, architectuur en invulling.
14.30 – 15.15 Jacob Pronkzaal
Mascus en Graydon verbeteren de externe klantbeleving met Search
Gert te Winkel, Search Consultant KBenP, samen met Business Owners van Mascus en Graydon 
Met meer dan 4.250.000 bezoeken kopers per maand is Mascus de snelst groeiende website ter wereld voor de koop en verkoop van zware machines en trucks. Mascus.com is een echte e-commerce site waar het slim matchen van kopers en verkopers essentieel is. Macus maakt de meer dan 300.000 producten en advertenties doorzoekbaar met Exalead Cloudview. Graydon biedt openheid met zakelijke informatie over vrijwel alle bedrijven in Nederland, België en Engeland. De nieuwe, slimme B2B Prospect zoekmachine van Graydon, koppelt alle mogelijkheden van het internet (Big Data) aan de grootste bedrijvendatabase van Nederland. Zo kunnen de klanten van Graydon perfecte prospectlijsten samenstellen.
14.30 – 15.15 Goldbeckzaal
Een andere blik
Alexander Scheek, Business Development Manager bij Green Valley
Alexander verrast u met een mix van inhoud en interactie. Hij zal buiten de gebaande paden treden en u uitdagen. Aan het einde van zijn presentatie verlaat u de zaal met wellicht een andere blik op uw processen.
14.30 – 15.15 Koos Speenhoffzaal
Provincie Noord-Brabant klaar voor een ambitieuze toekomst
Coos Arensman, programma manager ICT&Informatiemanagement, en Harry Post, Informatieadviseur
Aangeboden door Hoofdsponsor BCT
Brabant staat voor haar zaak. Van opgave naar data naar content. Het werkveld en de uitdagingen van de Provincie Noord-Brabant zijn in korte tijd aanzienlijk veranderd. De informatiedynamiek en -dichtheid neemt alsmaar toe. De ambities van de provincie met daarin nieuwe rollen, taken en verantwoordelijkheden van de medewerkers hebben een grote impact op de organisatie. Het optimaal faciliteren van deze nieuwe organisatie met de juiste ICT-middelen staat centraal in de samenwerking tussen de provincie en BCT. De samenwerking begon al in 2008, maar is nog hechter geworden met de invoering van zaakgericht werken als stevige basis voor de digitale informatierevolutie. Ze realiseert op deze manier een efficiënte, transparante en innovatieve organisatie. Het doel van de provincie is compleetheid: alle processen en alle informatie op het juiste moment ter beschikking, zodat alle medewerkers professioneel kunnen handelen en focus hebben op hun eigen werk. In de presentatie wordt de verbinding gelegd tussen zaakgericht werken, de ambitie van Brabant en waarom de medewerker daarin centraal gesteld moeten worden.
14.30 – 15.15 Cor Ruijszaal
‘Business IT Alignment: a neverending story’
Toon Abcouwer, docent aan de Universiteit van Amsterdam en bestuurslid van de SIG IM van het Ngi-NGN
De afgelopen 20 jaar is Business IT alignment (BITA) een topmanagement aandachtspunt. Toon Abcouwer, docent aan de UvA vindt dit logisch is en stelt dat dit ook zo moet blijven. De toenemende dynamische ontwikkelingen in de maatschappij maken dat organisaties steeds vaker in een staat van crisis verzeild raken. Om hier beter grip op te krijgen introduceert hij een model: ‘the adaptive cycle of resilience’. Het model schetst een fasering voor organisatieverandering. Het blijkt dat in elke fase verschillende eisen aan BITA worden gesteld. Het op een vooraf geplande gestructureerde wijze zoeken naar het antwoord op BITA- vraagstukken zal in de volle dynamiek van de ontwikkelingen dan ook niet succesvol blijken te zijn, sterker nog ongewenst.
15.15 – 15.45 Pronk Foyer, serre en terras
Koffie, meetings bij de Meeting Points
Aan het eind van de dag sluit het EIM Zomerevent af met interactieve Rondetafelgesprekken onder leiding van Jort Kelder. Kelder, oudhoofdredacteur van Quote, is bekend van zijn tv-programma’s als ‘Hoe heurt ’t eigenlijk’ en ‘Bij ons in de pc’. Maar we kennen hem ook als geëngageerde tafelheer bij De Wereld Draait Door. In de geest van DWDD zal Jort Kelder drie gespreksronden leiden, waar interessante informatieprofessionals zullen aanschuiven en verleid zullen worden hun visie te geven. Tevens zullen verschillende key note sprekers aanschuiven.
15.45 – 16.15 Jacob Pronkzaal: Ronde ‘visie’ 
Onder leiding van Jort Kelder. Met Farid Tabarki, keynote, Roberto Nagel, Xplor, Fiona Atighi, Ministerie van Binnenlandse Zaken, Peter Jacobs, CIO ING, Hans van der Stelt, Directeur bureau NCDO, Eric de Muinck Keizer, Directeur Google, Michel Wesseling, KNVI.
16.15 – 16.45 Ronde ‘Aanbod van de markt’ 
Onder leiding van Jort Kelder. Met Bertjan Marree en Wouter Welling, Logius, Jackie van de Loo, BMConsultants, Dimitri Palmen, BCT, Bas Rookhuijzen, Google, Alexander Scheek, Green Valley
16.45 – 17.15 Ronde ‘klantkant’ 
Onder leiding van Jort Kelder. Met Erik Elgersma, Friesland Campina, Fiona Atighi, ministerie van Binnenlandse Zaken, Frits van Schagen, oud-gemeentesecretaris Zutphen, Philip van der Most, Rabobank, Henk Burgerink, Provincie Zuid-Holland.
17.15 Pronk Foyer, serre en terras
Borrel en meetings bij Meeting Points
Uitreiking KNVI-PRISSMA-Informatieprofessional award aan Young Professionals
De jaarlijkse prijs voor de persoon of het team met het idee dat het meest voldoet aan de volgende P-R-I-S-S-M-A punten: Prikkelende Presentatie, Resultaatgerichtheid en Realisatie, Informatie, Spraakmakend, Shocking, Mooi en maatschappelijk relevant, Ambitieus.
(wijzigingen in het programma voorbehouden).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *